Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vibbe
Hej hej..
Mina päron har en 745 -85 med en B230F motor..
Bilen är utrustad med en styrservo men styrservo systemet fungerar bara tidvis och rycker det i ratten då den går på och av..
Enligt mig så är detta mkt märkligt..
Inget missljud alls från servosystemet och det läcker inte en endaste droppe olja från systemet..
Var är felet ??
Kan jag byta ut servopumpen och sen är problemet fixat eller kan det vara styrvxln som jävlas på ngt mystiskt vis ??

Tankar och ideer mottages tacksamt då morsan inte orkar styra utan styrservo..
Användarvisningsbild
av lennarte
Om det "rycker och/eller hugger" i ratten vid normal körning är det brist på olja. Oljan du ska ha till denna styrservo är ATF Typ F/G, d.v.s samma olja som till äldre automätväxellådor och som även rekommenderades till Volvos manuella växellådor. Dock ha dom ändrat rekommendationen på den 5-växlade växellådan (M47) till motorolja.
Användarvisningsbild
av vibbe
Saken är att styrservo funktionen är borta merparten av körningen... All typ av körning.. En i bland vid mkr ratt jobb så kan den hkälpa till stundtals, ca 3-5 sek....
av sicnarf
Skulle tippa att det är styrväxeln som är trasig. Men du kan först kolla servo remmen och se om den är spänd ok. Sedan ratta höger/vänster så det inte är luft i systemet.
Användarvisningsbild
av frasse4
Börja med att smörja upp leden och anslutningen mot styrväxeln. Tar inte många minuter och så kan du utesluta det sedan...
Användarvisningsbild
av vibbe
Det är inget ytligt fel någonstans, inget läckage, inget oljud från remmar eller mekaniskt oljud, rätt olja påfylld och har svängt kraftigt åt båda hållen för att få ur ev. luft...
Likväl så fungerar bara servo systemet periodvis..
Villrådig som fan just nu..
Lutar åt ett pumpbyte bara för att utesluta vissa komponenter..
Användarvisningsbild
av vibbe
NilsO, varför tror du att styrvxln är kaputt ??
Vad tror du har hänt inuti styrvxln ??
Och om styrvxln har gått sönder internt så borde väl det rimligtvis läcka ut olja ngn gång men inte en droppe lämnar styrsystemet..
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har också problem med min servo. Den funkar inte vid kallstart. Främst på vintern, men även nu på sommaren. När jag startar på morronen så funkar den inte alls, men när jag börjar backa ut på gatan så börjar den helt plötsligt att fungera och fungerar sedan hela dagen utan problem. Sedan är det samma sak nästa morron. Bytte olja ett par ggr, sedan bytte jag servopumpen men den är fortfarande likadan. Så nästa steg är att byta själva styrväxeln.
Leden det pratas om högre upp är en polhemsknut och om den kärvar så så blir det liknande symtom. Det hugger i ratten varje halvt varv. Man brukar se att den är alldeles rostig då

Var in på volvo och kollade. De skulle ha 25[…]

Lambdalampan lyser

Kolla grenrörpackning grenrör ner till […]

Välkommen ut i trafiken

Hon och en kompis har varit ute och kört i ef[…]

Hjälp att hitta delnummer

Har du letat i sprängskisserna på volvo[…]