Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av najk
tjena

är en glad ägare av en volvo 745 från -87 med automatlåda. :D
har haft bilen från september förra året och då hade den stått stilla i ca 1 år. av ren rutin bytte jag tändstift och tändkablar. fick dock aldrig riktig ordning på tändningen. den är svårstartad :cry: , vill inte gå på tomgång då den är kall - dör istället -måste hålla igång den med en massa gas, vid gaspådrag efter stillastående så går varvtalet ner nästan till 0 innan den går upp och bilen drar iväg.

den går även hackigt och rycker vid jämn landsvägsfart 70-90km/tim

idag i extremt fuktigt klimat(snöblandat regn, 4 plusgrader osv) startade den inte över huvud taget. :x

någon som känner igen detta och kan ge tips på var jag ska börja? :?:
vad kan vara fel?

tacksam för svar

//N
av Addekarlsson
najk skrev:tjena

är en glad ägare av en volvo 745 från -87 med automatlåda. :D
har haft bilen från september förra året och då hade den stått stilla i ca 1 år. av ren rutin bytte jag tändstift och tändkablar. fick dock aldrig riktig ordning på tändningen. den är svårstartad :cry: , vill inte gå på tomgång då den är kall - dör istället -måste hålla igång den med en massa gas,

Du skriver inte vilken motor du har, så denna kan bli klurig att svara på. Men har du bytt födelarlock och rotor i samma veva? Kollat kallstartsventilen, om du har sån? Om förgasare, funkar choken som den ska?
najk skrev: vid gaspådrag efter stillastående så går varvtalet ner nästan till 0 innan den går upp och bilen drar iväg.

Om du har tomgångsmotor, gör ren den. 5-56, MoS2, hett vatten, eller nått annat vettigt att rengöra med, som dunstar.
najk skrev: den går även hackigt och rycker vid jämn landsvägsfart 70-90km/tim
Kan ha med fördelarlock och rotor att göra.
najk skrev: idag i extremt fuktigt klimat(snöblandat regn, 4 plusgrader osv) startade den inte över huvud taget. :x

Som sagt, fördelarlock och rotor?
najk skrev: någon som känner igen detta och kan ge tips på var jag ska börja? :?:
vad kan vara fel?

tacksam för svar

//N
Kom gärna med lite mer info om vad du gjort redan samt vilken motor du har.

Mvh/ Adde
av najk
tackar för den snabba hjälpen. ska kolla upp vilken motor jag har, samt byta ut fördelarlock och rotor.

återkommer ang hur det tar sig

//N 8)
av najk
någon annan som har någon teori?

ska givetvis testa föreslagna alternativ, men kan det vara ngt annat?

//N
av Addekarlsson
Bara du säger vad det är för motor, så kan man ange lite fler alternativ till vad det kan vara. Allt är så beroende på motortyp.
Så kolla om du har B230A-E-K-F-GT-FT eller B234F eller B204F-FT-GT (säkert missat nån beteckning eller lagt till nån, men det är fredag och jag är trött). :D

Men fördelarlock och rotor kommer jag tjata om. :wink: :lol:

Mvh/ Adde
av najk
tjenis

var precis o köpte nytt fördelarlock o rotor. ska smälla dit det imorgon om det inte ösregnar.

finns det någon finfin steg för steg-guide på nätet man kan kolla? ska givetvis kolla hur den gamla sitter å sätta dit den nya likadant, verkar inte vara ngn större operation, men fortsättningsvis, om det skulle vara ngt annat?

motorn är en B230K med automatlåda

//N
av najk
en polare fick precis tag på det datorprogram som verkstäderna använder när de "opererar" bilarna. han kör en saab 900 -96.

väldigt användarvänligt program som innehåller ALLT.
finns inte motsvarande till 740 -87? vad heter det i så fall?

hade varit jäääkligt praktiskt :wink:

mvh

//N
Användarvisningsbild
av olafixar
Annars finns ju "Haynes" böckerna....gå in på biblioteket och kopiera avsnittet :-)-)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jaha, en K... :???:
Börja med att ta loss slangen från luftfiltret och känn på alla skruvar uppepå förgasaren, brukar lossa. Är dom lösa är det stor risk att packningen i förgasaren är kass. Det är en massa inställningar som ska göras när man har isär förgasaren så det är inget man gör utan verkstadshandbok.
Kolla tjuvluft noga, särskilt packningarna under förgasarfoten. T-korsen till vakuumslangarna brukar vara dåliga med.
av najk
köpte ny rotor och fördelarlock, = ingen skillnad alls. alla symptom finns kvar. tänkte köpa startgas och kolla om det finns läckage runt förgasaren.

men än så länge har jag min spott-fräs-host-mobil

:lol:
:lol:

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]