Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1222501
Min dotter har en A-traktor, från början en 765-1989, som jag skrivit om i ett par andra trådar:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5&t=138145
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5&t=139035

Jag lovar, som i dem, att skriva vad det var, om och när det löser sig, så att fler får nytta av det på detta fina forum.


I denna vagn sitter det ett Yazaki instrument som fungerar delvis.
Jag är medveten om att det finns många trådar om de här instrumenten, men hur mycket jag än googlat, hittar jag inte svar på de frågor jag har, hoppas att någon vill hjälpa här.

Problemet som jag ska ge mig på är att varvräknaren och temperaturmätaren inte vill vara med.
Varvräknaren fungerade innan och har egentligen lagt av precis nu. Eventuellt i samband med att jag tog ur instrumentet för att kolla bakpå, för att ordna med tempmätaren. Gick ju sådär, alltså.

För övrigt fungerar det mesta i huset, signallampor, hastighetsmätare och tankmätare.
Det som inte fungerar är varvräknare, tempmätare och höger signallampa för blinkers. (det är inte glödlampan, det har jag kollat).

Av alla frågor jag har, skulle ett tydligt elschema stå högt i kurs, alltså vilka kablar som går till ex. varvräknaren.
Jag har hittat till Yazaki, men då har det varit till 240, har även hittat till: http://www.volvotips.com/service-manual ... anual.html
På sidan 63 bör ju det vara till mitt instrument. Problemet är upplösningen. Hade jag haft en krona per pixel, så hade jag haft tre kronor nu...

Så om någon vet var det kan finnas ett bättre, så är det hysteriskt välkommet.

Vad jag egentligen vill är bland annat att veta om det är så enkelt att varvräknaren får signal från minuspolen på tändspolen?
I så fall bör jag ju kunna se om det är kabelbrott i alla fall. Och var den då går in i instrumenthuset? Vilken färg vill de ha? Är det samma färg som kabeln som idag sitter på minuspolen på spolen?
Det har som sagt fungerat så här, tills det inte gjorde det

Även om jag tänker rätt med felsökning av temperaturmätaren.
Från givaren i toppen på motorn, går det ju två kablar, som jag antar går in i instrumenthuset.
Om jag lägger ihop dem i motorutrymmet, ska mätaren ju gå i topp. Det gör den inte, vilket för mig ger att antingen är kablaget defekt eller själva mätaren i huset.
Jag tänker att jag någonstans bak på instrumenthuset skulle kunna brygga två kontakter, för att se om det är brott eller om mätaren är kass.
Idag såg jag att mätaren småryckte lite i huset, det har jag inte sett innan, så det verkar vara glapp.
Är det så att man kan ta isär huset och se rent visuellt om det är glapp i mätaren? Är det något känt?

Jag har synat plasten bak på instrumentet, inte hittat någon ärg, bränt eller skador, tvärt om ser det mycket fint ut:
20180104_164718.jpg
20180104_164718.jpg (1.89 MiB) Visad 849 gånger
Alla kontakter sitter på plats i alla fall.

Här är nummer på baksidan, om det finns olika:
nummer.jpg
nummer.jpg (164.72 KiB) Visad 848 gånger
Är det någon som har tips eller ideér är jag mycket tacksam!

Ha en fin dag!
mvh Alex
#1222673
Ta ett förstoringsglas eller lupp och följ alla kretsar i plasten, det kan vara jättesvårt att hitta ett avbrott i dessa kretsar då de är så små sprickor som kan ställa till det. Ta även hjälp av ett mätinstrument (ohmmätare) och kolla krets för krets. Lycka till.
#1222686
Arne skrev:Ta ett förstoringsglas eller lupp och följ alla kretsar i plasten, det kan vara jättesvårt att hitta ett avbrott i dessa kretsar då de är så små sprickor som kan ställa till det. Ta även hjälp av ett mätinstrument (ohmmätare) och kolla krets för krets. Lycka till.
Tack!

Jag ska börja med detta.

Du vet inte mer om vilken krets som går till varvräknare respektive temperaturmätare?
#1222757
sicnarf skrev:https://www.volvoclub.org.uk/faq/Electr ... ments.html
Kolla om du hittar något här.
Tack!

Men inget av det beskriver mina problem, vad jag kan se.

Kollade lite idag, hade nere allt och gick över alla skruvar, lödningar och kontaktytor.
Putsade av och satte ihop, ingen skillnad och inga brister, vad jag kan se.

Koncentrerade mig på temperaturgivaren, för den "småvill" lite, alltså det finns lite rörelse i den.
Givaren under insuget är en med två kablar, en gul och en gul-svart.
Lägger jag ihop dem, händer inget, men om jag lägger den ena mot jord, då går mätaren upp i topp.
Perfekt, tänkte jag, då är givaren kass!
Testade i min reservdelsbil, där irriterande nog precis allt i instrumentet fungerar, även temperaturmätaren.
Bytte givare bilarna emellan, men likt förbannat fungerar inte temperaturmätaren i traktorn.
Däremot fungerar givaren i reservdelsbilen, alltså den som satt i traktorn.
Slutsatsen är ju att inget är fel på givarna.

Hur kan mätaren gå i topp om jag jordar en kabel, men inte fungera alls, även om jag bevisligen har en givare som fungerar?

Jag hatar bilen just nu.

Mäter jag med voltmätare i den gula kabeln på reservdelsbilen så ligger den på ungefär 7 volt, vilket för mig är en skitvolt. Antingen får det väl för fanken vara noll eller 12v?? 7, vilken skitsiffra.
#1223438
Om det är 2 st kablar så är ju "teoretiskt" den ena jord. På äldre bilar satt det i "spänningsstabilisator" bak på instrumentet som reducerade spänningen, men jag tror inte det är så på dessa bilar (någon annan kanske vet mer). Den andra kabeln ska i så fall jordas någon annanstans, ska se under dagen om jag hittar något elschema så jag vet mer innan jag skriver för mycket.... :oops: Det borde vara samma elschema som 960 och eller 940 SE

PS, på min 745 -89 (inte samma instrumentering) går båda kablarna till (från) instrumentet, så i så fall är felet där (folien). Det står också att kablarna ska vara gul/svart och gul/vit. Har hemma schema för 760 -88 och upp, tror det är "nya" instrumentet på det.
#1224274
lennarte skrev:Om det är 2 st kablar så är ju "teoretiskt" den ena jord. På äldre bilar satt det i "spänningsstabilisator" bak på instrumentet som reducerade spänningen, men jag tror inte det är så på dessa bilar (någon annan kanske vet mer). Den andra kabeln ska i så fall jordas någon annanstans, ska se under dagen om jag hittar något elschema så jag vet mer innan jag skriver för mycket.... :oops: Det borde vara samma elschema som 960 och eller 940 SE

PS, på min 745 -89 (inte samma instrumentering) går båda kablarna till (från) instrumentet, så i så fall är felet där (folien). Det står också att kablarna ska vara gul/svart och gul/vit. Har hemma schema för 760 -88 och upp, tror det är "nya" instrumentet på det.
Ursäkta, jag missade detta.
För om det är så, skulle jag ju kunna jorda den ena kabeln mot batteri, för att testa?
För det är så att om jag lägger ihop dem med varandra, händer inget med mätaren, lägger jag däremot den ena mot jord, går mätaren i topp, har för mig att det var den med svart i, är dock inte 100.
Det känns ju då som den går till instrumentet?
Om jag då skulle testa att jorda den andra, kanske mätaren hoppar igång.
Eller tänker jag i galen tunna?

Den andra kan i alla fall inte ha kontakt med jord, för då skulle ju mätaren gå i topp, när jag lägger ihop dem.

Instrumentet i sig bör ju var helt, i alla fall i folien, annars skulle ju inte mätaren gå upp alls.
#1224416
Både plus och minus "går" i folien och exakt det jordas vet jag inte. Och det är ihopkopplat på många sätt och detta är inte till "min" Volvo så det kan vara det "nya" som kom på -88-a års 760. Söker du på nätet hittar ett bättre.
145339-b983c9d7031c09b7645fff86d0245b95_large.jpg
145339-b983c9d7031c09b7645fff86d0245b95_large.jpg (118.94 KiB) Visad 829 gånger
Båda kablarna som är kopplade till tempgivare sitter i det 7-polig kontaktstycket "B" och vidare ut i kabelhärvan och troligen direkt till tempgivaren. Så det fungerar nog inte att jorda som du skriver utan der är nog den 4-de kabeln på tempmätaren som är jord. Lite svårt att se
#1225374
Här ar rätt elschema till 760 från -88 och frammåt. Har fotograferat från min Haynes bok
Bilagor
20180111_103314.jpg
20180111_103314.jpg (1.52 MiB) Visad 825 gånger
20180111_103457.jpg
20180111_103457.jpg (1.21 MiB) Visad 824 gånger
20180111_103431.jpg
20180111_103431.jpg (1.66 MiB) Visad 824 gånger

Väcker denna tråden för jag har […]

Sten mellan skiva och bromssköld, eller s&ari[…]

Hej Är det någon som lyckats montera s/[…]

Hjälp att hitta delnummer

Pröva först att få lös rö[…]