Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av V40V40
#1222208
När jag startar bilen så lyser flertalet av varningslamporna, ibland slocknar de efter att jag kört ett tag. Elfel? Det hela startade med att bromslampan lyste i samband med att jag bromsade men det problemet försvann efter att jag bytte batteri. Ngn som har en förklaring till varför lamporna lyser?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1222209
Kolla om lampan för laddning/generator lyser när tändning är på. Alla dom andra ska också lysa men kolla så att just denna verkligen lyser. Gör den inte det är det fel i generatorn, förmodligen kolen som är slut. Enkelt att byta
av NilsO
#1222258
Det Lennart skriver stämmer tyvärr inte riktigt.

Men hursomhelst, felet är med 100% säkerhet att generatorn inte laddar. Lamporna är kopplade så att när laddningslampan (den med ett batteri på) tänds så lyser också de flesta andra kontrollampor. Det är på det viset man kan se att lamporna funkar när motorn är avstängd. Antagligen är det slitna kol i generatorn, men kolla först remmen etc.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1222365
NilsO skrev:t Lennart skriver stämmer tyvärr inte riktigt.
Men hursomhelst, felet är med 100% säkerhet att generatorn inte laddar. Lamporna är kopplade så att när laddningslampan (den med ett batteri på) tänds så lyser också de flesta andra kontrollampor. Det är på det viset man kan se att lamporna funkar när motorn är avstängd. Antagligen är det slitna kol i generatorn, men kolla först remmen etc.
.
Var det inte så jag skrev, men jag skrev också att man måste kolla att laddningslampan verkligen också lyser med tändning på. Det kanske skiljer på nyare modeller.....
av V40V40
#1224179
Tack för svar. Batteriet laddar ut emellanåt. Jag har bytt både kol i generatorn och skaffat nytt batteri. Så nu ska jag iväg till skroten och köpa en ny generator. Jag visste dock inte att lamppropblemet hade med generatorn att göra, även om jag misstänkte att det kunde ha med saken att göra. Nu fick jag ialafall en förklaring. Tusen tack
#1224236
Alla lamporna är kopplade plus på samma ledning och är sedan jordade vid respektive givare (något undantag finns) minussidan är sedan sammankopplad med dioder mellan så dom fungerar var för sig, men om generatorn sluta ladda medan du kör så tänds alla (t.ex om generator remmen hoppar av). Så därför missar man lätt att ha koll på om just laddningslampan är tänd eller släkt. Den måste lysa med tändning på och ska slockna när motorn startat annars fungerar inte laddningen korrekt. En enkel voltmätare på batteriet är en billig investering, eller en sådan här
http://cdon.se/hem-tradgard/cigg-och-us ... o_s=gplase
Finns en massa olika typer
av V40V40
#1224299
Idag köpte jag en generator på skroten. Dock kvarstår problemet. Har bytt batteri, laddningsregulator och nu generator. Alla lampor på instrumentpanelen lyser fortfarande och efter 1-2veckors körning blir batteriet urladdat. Så något problem med laddningen från generatorn till batteriet. Batteriet mäter 12,4V när motorn är på. Verkstaden tyckte jag skulle kolla med en Alby-el för att se om det är något elfel, typ ett relä. Ngn annan här som har ngn ide innan jag åker dit?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1224405
Tillbaka till ruta 1 alltså, lyser laddningslampan när tändning är på. Strunta i dom andra lamporna och kolla på bara den. Det är en (oftast) röd lampa med ett batteri på. På min 745 -89 är det den 6-te från vänster, till höger om oljetryckslampan. Den måste lysa med tändning på för att generatorn ska kunna börja ladda. Lyser den eller lyser den inte är början på fortsatt felsökning. Ursäkta att jag "tjötar" om detta men detta är viktigt att veta för fortsatt hjälp, liksom vad för bil och årsmodell du har. Vissa år (främst -91 - 92) är det problem med själva hastighetsmätarhuset.
av V40V40
#1224633
lennarte skrev:Tillbaka till ruta 1 alltså, lyser laddningslampan när tändning är på. Strunta i dom andra lamporna och kolla på bara den. Det är en (oftast) röd lampa med ett batteri på. På min 745 -89 är det den 6-te från vänster, till höger om oljetryckslampan. Den måste lysa med tändning på för att generatorn ska kunna börja ladda. Lyser den eller lyser den inte är början på fortsatt felsökning. Ursäkta att jag "tjötar" om detta men detta är viktigt att veta för fortsatt hjälp, liksom vad för bil och årsmodell du har. Vissa år (främst -91 - 92) är det problem med själva hastighetsmätarhuset.
Japp laddningslampan lyser när tändningen är påslagen. Det är en 940 -91
Användarvisningsbild
av lennarte
#1224663
Kolla då ordentligt alla (både plus och minus) kablar mellan batteri och kaross att der är rent och ingen rost/ärg eller skador, mellan batteri och startmotor, mellan generator och startmotor, mellan batteri och kaross/motor och även den korta blå kabeln mellan generator och motorn (jord för generatorn). Den glöms ofta bort. Där är ett utsatt ställe för kabeln mellan batteri och startmotorn vid framvagnen under motorn. Det borde inte vara fel på 2 genratorer, men man kan ju aldrig vara säker när det är begagnade delar

Hej, jag behöver hjälp då jag &aum[…]

Ni känner er bil bäst, jag får k&a[…]

Bagageluckan på bilen har börjat kr&a[…]

Reparera läckande AC

Kör med den billigaste bara. Båda m&au[…]