Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har ett litet problem med min hastighetsmätare/instrumentering på min Volvo 740 -91. Den har gått ca 19.000 mil.

Problemen:
Hastighetsmätaren funkar ibland/sällan. Då visar den oftast för lite och stannar på 80km/h, även om jag kör fortare.
Ibland går den baklänges. Den står på 240 km/h när jag står still och minskar i samma takt som jag ökar farten.
Oftast står den still.

Tripmätaren/kilometermätaren står i det närmaste still, eller rör sig något hundratal meter per 20-50mil.

Belysningen i mätartavlan fungerar endast på maxeffekt om jag bryggkopplar där reostaten sitter. Belysningen/dimmern fungerar inte med reostaten. Jag har testat 6st reostatreglage. Men tidsställningen för klockan fungerar via reostatreglaget.

De mätare som funkar som de ska i mätartavlan är varvräknaren, klockan, tempmätaren och bränslemätaren.
Jag har även kollat hastighetsgivaren på bakaxeln, som är felfri.

Så till 10.000-kronorsfrågan: Vad är det för fel på min mätartavla? Finns det någon som man kan skicka mätarpaketet till för felsökning/reparation?
Köpa en begagnad mätare med 40.000+mil är inte så intressant som förstaval, då min bil inte gått 20.000. En beggad ogenomgången riskerar ju ha samma fel, eller få liknande fel.
Hoppas någon kan ha någon lösning.

Tack på förhand
Mvh
Håkan
Om du kollar på http://www.Blocket.se så finns det en "snubbe" i Örebrotrakten som fixar detta. Just -91 och framför allt -92 års modeller är det problem med (foliekortet på baksidan och och trasiga kondensatorer). Du kan skicka din mätare för reparation, eller köpa en renoverad där. Många på forumet har gjort detta
lennarte skrev:Om du kollar på http://www.Blocket.se så finns det en "snubbe" i Örebrotrakten som fixar detta. Just -91 och framför allt -92 års modeller är det problem med (foliekortet på baksidan och och trasiga kondensatorer). Du kan skicka din mätare för reparation, eller köpa en renoverad där. Många på forumet har gjort detta
Tack så mycket! :)
Jag ska se om jag hittar den snubben.
Finns det nåt sökord som kan underlätta att hitta just honom?
Hjälp att hitta delnummer

Pröva först att få lös rö[…]

Nån returfjäder som är torr? &Arin[…]

Jag brukar annars rekommendera SKF vattenpump, och[…]

Och var(hur) räknas angivna liter? Skulle var[…]