Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Linderr
Hej, köpte en 945 års 92x för nån tusenlapp och vill inte lägga mer pengar på den, som ska igenom besiktning, blev tvungen att byta bälte pga slitage och när jag hade bytt bältet så lös SRS-lampan. Efter mycket sökande så hittade vi inget sätt att släcka den och bestämde oss för att tjuva strömmen från oljelampan till srs istället, då dom tänds och släcks samtidig. Testade ett par gånger med kablar och allt fungerade, men vid sista försöker rök det litegrann och allt utom själva belysningen i instrumenthuset dog (dvs alla varningslampor, hastighetsmätare, varvmätare osv. Endast klockan och bälteslampan fungerar). Sökte på det ett tag och det visade sig att det finns en inbyggd säkring ( https://www.jagrullar.se/forum/images/fb/CDKQ5_p7150543.jpg ) och just den har åkt för mig. Har sökt på olika forum osv i timmar utan att hitta någon information om hur man kan koppla en annan säkring här och ville bara kika om någon har kunskap om vad för säkring man kan löda på här? (Det är inte en finbil, den ska gå över vintern och inte längre än så, har gått 50xxx+ och är inne på sina sista mil.)
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du inte har gjort något fel med bältesbytet och alla kablar sitter som dom ska så ska du kunna släcka felkoden med diagnostikboxen. Där kan du även se varför den lyser, om det är något annat är det du bytt som "strular", Ska du "tjyvkoppla" lampan så ska den vara parallell kopplad (både + och -) med (laddningslampan var det vanligt att man använde till ABS-en förr) lampan du ska "härma" och SRS-lampan ska vara helt isolerad från instrumentfolien. Sedan vet jag inte om det går att lura bilprovningen längre. Det går inte med ABS-en i alla fall. Angående säkringen så finns den inte att köpa utan du får löda i en annan smältsäkring av lämplig styrka eller bara en tunn koppartråd (kanske går med lödtråden? )som test.

woofern sitter väl alltid till vänster i[…]

2025-08-15 09_02_32-volvo v60 subwoofer location […]

Oftast nere eller uppe

Det finns amerikansk (SAE) och europeisk (VDA) sta[…]