Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Dagnie
Hejsan,

LÄS GÄRNA HELA FÖR ATT FÖRSTÅ.

Jag håller på att fixa en 740 med en motor som hade gått. Jag bytte ett par kolvar såg så att gångarna fortfarande var okej. Jag köpte en ny topp som jag renoverade inklusive slipade ner ventil sitsarna för att undvika läckluft uppåt.

Men när det kom till att starta motorn så stötte jag på ett problem. Jag har inget komp i någon utav cylindrarna. Packningar är bytta och motorn är mer eller mindre som i så bra skick jag kan få den. Först trodde jag att Timingen var fel så jag reglerade det. Sedan så trodde jag att den läkte luft uppåt vilket jag inte kan hitta att den gör.

Gnista och bränsle kommer in i motorn. Jag har testat att ha i lite olja vid cylindrarna för att eventuellt öka trycket i motorn. Dock fick jag inget vidare resultat. Ringarna är i okej skick och lik så kolvarna. Kolvgångarna är för övrigt honade och mm mätta lik så kollade jag mm måttet på alla kolvar.

Om någon kan ha en aning av vad som är fel så vore jag otroligt tacksam.

Motorn är en: B230F

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av lennarte
Dagnie skrev: inklusive slipade ner ventil sitsarna för att undvika läckluft uppåt.
Vad menar du med detta?
Har du slipat ventiler och säten??
Är det gjort med "riktiga" grejer???
Är ventilerna ordentligt inslipade mot sätena och därefter inte flyttade????
Har du kollar ventilspel?????
Kamremmen förmodar jag sitter rätt.
av Dagnie
Vad jag menar är att jag kollat efter läck luft i ventilerna och sedan "hittat några som läckte". Jag slipade ventilerna mot sätena "på riktigt vis" med ventilslippasta och dem är inte flyttade därefter. Nej jag har inte kollat ventil spelet. hur gör man det på enklaste sätt? :)
Användarvisningsbild
av lennarte
Vrid runt motorn tills märket på vevaxelremskivan står på 0. kolla på kamaxeln vilka nockar som pekat "snett uppåt", det ska vara dom 2 första eller dom 2 bakersta. Är det dom 2 första så ska du ha ett bladmått som är 0,35 mm som du ska sticka mellan basen på basen på kamnocken och brickan som ligger i tryckaren. Går det lätt att sticka in så provar du med nästa mått (0,40). Går det fortfarande lätt tar du nästa och håller på så tills du inte kan sticka mellan. Då skriver du upp vilken ventil det är, t.ex ventil 1 0,50. Om måttet inte går i så provar du nästa storlek mindre. Och provar mindre och mindre blad tills du lätt kan föra in det då skriver du upp det, t.ex ventil 2 0,20. Sedan provar du på ventil 3 och sedan ventil 5 !!!. Efter det så vrider du runt motorn ett varv till 0, då ska nockarna på 4-de cylindern peka snett uppåt och då kan du mäta på ventil 4, 6, 7 och 8. Att jag frågade om ventilspelet är att många tror att det inte har så stor betydelse hur man sätter ihop ventiler tryckare och brickor, dom ser ju likadana ut, men varje ventil, nock på kamaxeln, bricka och tryckare hör ihop och har man dessutom slipat ventiler och eller säten eller bytt kamaxel så ändrar det spelet jättemycket. Så mycket att du kanske inte har något spel mellan bricka och nockbas alls så att ventilen står lite öppen. Har du t.ex blandat brickor och tryckare kan alla cylindrar ha en eller kanske båda ventilerna öppna och då är det inte lätt att få det rätt igen. Nu ska vi inte måla f-n på väggen, men kolla och skriv upp ventilspelet till att börja med. Rätt mått är mellan 0,30 till 0,40, alltså 0,30 ska gå in men inte 0,25. Och likaså 0,40 ska gå in men inte 0,45 mm
av Dagnie
Hej Lennart! Hoppas du ser detta, Jag har äntligen kommit åt bilen efter en fruktansvärt snörik vinter! jag kollade ventil spelet efter hur du förklarade detta och såg att inte ens 0,1 mm gick emellan nocken som pekar uppåt och ventil brickan. hur fixar man detta på lättast sätt? Nya ventilhattar och brickor + slipad kamaxel eller hur gör man?
av Dagnie
Hej Lennart! Hoppas du ser detta, Jag har äntligen kommit åt bilen efter en fruktansvärt snörik vinter! jag kollade ventil spelet efter hur du förklarade detta och såg att inte ens 0,1 mm gick emellan nocken som pekar uppåt och ventil brickan. hur fixar man detta på lättast sätt? Nya ventilhattar och brickor + slipad kamaxel eller hur gör man?
30826312_10215791021719472_1463577705_o.jpg
30826312_10215791021719472_1463577705_o.jpg (118.85 KiB) Visad 660 gånger
av Dagnie
Användarvisningsbild
av lennarte
I och med du har slipat ventilerna så flyttar man automatiskt ventilerna högre upp i sätet. Då får man "ta bort" motsvarande på andra änden. Det gör man (på dessa motorer) genom att byta en bricka som ligget ovanpå ventiltryckare och mellan den och kamaxeln. Det finns specialverktyg till detta, annars får man lyfta bort kamaxeln för att byta brickor och då är det väldigt noga att man mätt upp spelet (och skrivit ner det) på alla ventilerna. Det finns satser med brickor att köpa, men du måste veta ungefär hur tjocka dom ska vara. Måttet på brickorna får man mäta med skjutmått (ännu bättre med mikrometer), på vissa står måttet på undersidan. Ett exempel
www.kgtrimning.org/200-ser/motordelar/t ... jb365.html
Om du tar bort allt som står före www. När du trycker på länken så funkar den
av NilsO
Det står ganska bra beskrivet i vanliga serviceböcker för 240, 740 och 940 hur man gör, och det är i princip samma på alla 8-ventilers rödblockmotorer. (Vad som är rätt spel varierar däremot lite mellan de olika motorerna, så det får du kolla just för din motor.) Man behöver inga specialverktyg, det går fint med sådant man normalt har tillgång till även om det är lite bökigare. Att ta bort kamaxeln är inte nödvändigt – gör man det innebär det en massa extraarbete, och man måste antagligen ändå göra en ny justering med kamaxeln på plats efteråt.

Sen låter det ändå lite konstigt att ventilerna skulle slipats ner så mycket...

Var in på volvo och kollade. De skulle ha 25[…]

Lambdalampan lyser

Kolla grenrörpackning grenrör ner till […]

Välkommen ut i trafiken

Hon och en kompis har varit ute och kört i ef[…]

Hjälp att hitta delnummer

Har du letat i sprängskisserna på volvo[…]