Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tuuurbo
#1199377
Hej

Köpt renoveringskit till alla fyra oken bara gummina, nya sportskivor och belägg samt monteringssatts till alla.

Kan jag ploppa ut kolvarna? Vill rengöra och smörja allt till tip top.
De har ju suttit där snart 30k mil.

Bromsrengöring, borsta lite, sen siliconbroms medel ?
Kan jag ploppa ut kolvarna? Går dom få dit igen?
Vill rengöra huset de sitter i, sen smörja allt, kan man lägga lite broms-silicon på kolvarna även sen efter man rengjort dom?
Lägger nya gummipackningar, dom ska jag smörja vet jag.
Men hur gör man med självaste kolvarna i oken?
Vill ha rent allt, och smort, men man kanske inte får smörja kolvarna eller?

Min önskan är ta ur dom,. göra kolvarna helt rena och även i okhuset inne där kolvarna sitter.
Smörja upp allt med bromssilicon?.
Men det är galet kanske?

Bör jag även pumpa ur all gammal bromsvätska? det kanske är mkt vattnigt nu?
Allt nytt hela vägen, hur många liter går det åt då?
Hur gör man det? en kanal/ett bromsok i taget pumpa tills inget kommer ?

Kommer pensla lite kopparpasta där glidytorna är för beläggen, även baksidan av beläggen. Det har jag sett videos på.

Men Oken förstår jag inte riktigt, försökt googla men hittar inget vettigt eller videos om det.
Kommer även måla Oken, det gör jag innan jag tar lös dom, så det inte kommer färg på nya grejjorna, Tänkte köra med borrmaskinen med min stålborstetrissa eller vad det kallas först, Sen spraya oken så dom ser ok ut.
Efter att dom är målade och fått torka ett dygn så börjar jag ta isär allt

Nybliven uppfartsmekaniker, ursäkta för dumma frågor, men vill lära mig
#1200149
Jag skulle börja med att köra fram ny bromsvätska till respektive bromsok genom att lufta ett bromsok i taget och parallellt fylla på ny bromsvätska i behållaren. Då är det redan fräsch vätska i rören och du riskerar inte att få gammalt klegg i de nyrenoverade oken. Har du tillgång till en kompressor luftar du på nolltid med biltemas tryckluftsdriva bromsluftare (typ 170 spänn).

Därefter skulle jag lossa ett bromsok i taget och trycka lätt på bromspedalen för att se om kolven kommer ut lätt. Det går oftast lätt att ploppa ut kolvarna med tryckluft i de borttagna bromsoken, men inte säkert. På en 850 jag hade satt kolvarna i bakre oken så jävligt att jag var tvungen att bända loss dem med en skruvmejsel i spåret för gummidamasken. Då gick en kolv självklart sönder.

När kolvarna är ute är det dags för rengöring. Är bromsoken delbara så bör de delas och monteras nya o-ringar (som bör följa med reparationssatserna för bromsoken). Bromsrengöring i kombination med tryckluft är bra. Se dock till att få ur all fukt som kommer med tryckluften innan återmontering.

Är kolvarna repiga eller mycket rostiga är det bättre att köpa nytt bromsok. Jag brukar köra med resonemanget att går skiten inte bort med bromsrengöring och papper alternativt väldigt fin smärgelduk som inte repar godset, så åker det i soporna.

Sedan monterar du nya de nya packningarna och om du skall använda fett så är det som sagt särskilt bromscylinderfett som gäller. När jag renoverat MC-ok så har det stått i rep-böckerna att de nya packningarna ska bada i lite ny bromsvätska innan montering. Då behövs inget fett. När du sedan lagt ner så mycket jobb på att renovera oken, så se till att eventuell låsring för damaskerna verkligen nyper ordentligt. I vissa reparationssatser är dessa låsringar/klämringar så dåliga att damasken släpper in skit direkt och förstör kolvarna som följd.
#1200215
Jeppe940 skrev:Är bromsoken delbara så bör de delas och monteras nya o-ringar (som bör följa med reparationssatserna för bromsoken).
Det går inte att köpa nya tätningar mellan halvorna i bromsoken. Dom har i alla fall inte varit med i dom satser jag köpt (det är i.f.s några år sedan nu) och jag kunde inte köpa några nya den gången jag delade på oken (en Amazon på -80-talet). Numera är det ju mycket "glidande" ok och då är dom ju inte delbara så det är inget problem längre.
Men jag håller med, pumpa ut kolvarna innan oken demonteras. Det kan spara en massa jobb om dom skulle sitta fast. Du får mångdubbelt högre kraft i bilen än på bänken, Jag har gamla bromsklossar (utan belägg på) som jag sätter i oken så inte kolvarna går för långt ut, det går lika bra med plattjärnsbitar. Bara dom blir kvar, skulle en kolv gå för långt får du inte ut resten av kolvarna på detta vis.
Sedan luftar jag bromsarna genom att öppna alla luftnipplar och hälla i ny bromsvätska (kolvarma i intryckta i botten) så får det stå och droppa ett tag. När det kommer i alla nipplar stänger jag dom. Bruka inte behöva lufta mer, men jag gör det som ren säkerhetsrutin ändå på varje nippel. Det gäller bara att se till att behållaren inte blir tom.
#1200262
Det haglar in bra tips på detta forum.
Underbart att folk är så hjälpsamma.

Jag var dum som inte pumpa ut alla kolvarna.
Pumpade ut ett bara.
Resten tog jag i bänken och det gick åt helvete med ett.
Synd jag inte läste här innan.
Nu är jag inte säker om ens pumpa fungerat, för jag fick ta i som ett as och hålla på i bänken för att få loss denna kolv.
Övriga var lätta ta ur i bänken.
Självklart ångrar man nu att man inte visste att alla bör pumpas ut först. Absolut inte i bänken först.
Bänken sist, d.v.s om det inte går pumpa ut dom.
Blev en bromsokskolv fattigare nu, men detta är första gången jag renoverar bromsok i mitt liv.
Samma misstag händer inte två gånger.
Nästa gång pumpas det före bänken alla gånger.

:-)-)
Nya Volvo XC70 PHEV

Nu har produktionen startat, går fortare Kin[…]

Tror du missförstår mig. Jag slå[…]

Det blev gates kamremssats.

Välkommen ut i trafiken

Den där ser ju trevlig ut, bra färgs&aum[…]