Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 351MAG
B230K med förgasare och styrdator 0227400108 med vakuumförställning. Jag får styrdatorerna att fungera ett kort tag sedan lägger de av, och det kommer ingen tändgnista. Av en händelse upptäckte jag, då jag råkade sätta stroblampans sensorkabel fel, att det kommer en signal i den blå kabeln till tändspolen med de två sista styrdatorerna jag provat inkopplade, dock inte med originalet. Kabeln som kommer genom torpedväggen bakom tändspolen. Tydligen är signalen inte stark nog att ge gnista i spolen. Har provat med ny tändspole, tändförstärkare och hallsensor. Resultatet blir detsamma. Finns det kanske någon som kan ha en aning varför datorerna går sönder? Är det också någon som vet om andra nummer styrdatorer fungerar? T.ex. de listade för B230K utan vakuumförställning.
Kan det vara fel på typ tändförstärkaren så den tar för mycket ström? Fel på jordning??. Vet att kablarna vid strömfördelaren kan bli skavda och tappa isoleringen med tiden
Den blå kabeln är den som går från anslutning 1 på tändspolen har jag för mig, om du "kör" på starten ska det komma en pulserande ström där om Hallgivaren fungerar. D.v.s att kopplar du en provlampa mellan kabeln och och anslutning 1 så ska den blinka när motorn går runt. Anslutning 15 är ju ström från tändlåset och ska vara "ständig ström" när tändningen är på.

Oftast nere eller uppe

Det finns amerikansk (SAE) och europeisk (VDA) sta[…]

Hej! Tänkte byta rem till generatorn på[…]

Airbag på 740

Var ingen airbag i ratten. Plockade bort locket oc[…]