Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av JPStromberg
Hej
Har en Volvo 960 96:a med ojämn gång på motorn den "gungar" fram och tillbaka. Provade att duscha startgas vi spridarna vilket gjorde att den gick jämnt och fint en kort stund. Bytta då alla 12 o-ringarna till spridarna ifall att det kunde vara orsaken. Dessvärre inte, har provat med en obd2 läsare får inga felkoder. Bilen har gått drygt 20 000 dock så står den väldigt långa perioder. Kamremmen byttes på Volvo för knappt 2000 mil c.a 3 år sedan. Tips idéer förslag mottages tacksamt. ?:-/

Jan-Peter
Användarvisningsbild
av frasse4
Insuget på sexan är lite speciellt och delat mellan toppen och plenumet med 6 gummibälgar. Dessa kan ju torka och spricka antar jag. Jag tänker att de sitter nära spridarna så den kanske tar tjuvluft där...
Ok, men det borde ge felkod tycker jag. Min 960 var lite kinkig på att ha fräscha tändstift också
av Gelis
Inget besvärligt jobb om man inte har tummen mitt i näven. Dock lite att plocka bort, se till att ha nya klammer till gummibälgarna, insuget måste delas (om jag kommer ihåg rätt) för att komma åt att lossa inre delen mot toppen.
Menar du yttre delen av insuget? Det sitter ju fast i bälgarna och sedan sitter något/några stag ned mot blocket vill jag minnas...
Passa även på att byta oljefällan till vevhusventen när insuget är nere!
Hjälp att hitta delnummer

En timme, en kråkfotshylsa och några &[…]

Tjena! Min S80 2.5t tappar all ouphm vid 4000 varv[…]

Vänstra bakre gummibussningen på subfra[…]

Någon som vet vart den givaren sitter ?? tip[…]