Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,
Efter sprakande ljud misstänkte jag att beläggen var slut, o det stämmer. Upptäckte nu att även höger fram bromsskiva börjar bli läskigt tunn.

1) Blir det nedslag på besiktningen om bromsskivorna är för tunna? (trots att bromsvärden är ok)

2) Väster fram lyckades jag inte byta belägg. Den bult man skruvar ur nedtill för att vrida upp oket gick bra skruva ut, men det fjädrande gods skruven sitter i var orubblig, varpå jag inte lyckades fälla ner oket igen med nya beläggen på. Jag fick sätta på gamla beläggen igen för att kunna få ned oket på plats. Det fjädrande godset(som jag ej vet namnet på) har en gummidamask, den lossade jag lite på o smörjde med 5 56 men utan resultat. Jag tog fram tvingen o ville pressa samman den, men inte en mm rörde den sig. Denna del var så rörig på andra hjulet. Hur får jag den mjuk igen?

3) kolven, som är ca 5 cm i diameter, som klämmer åt bromsbeläggen, dessa har jag för mig man skall kunna pressa ihop med händerna, men även här fick jag ta fram tvingen o pressa samman. Jag tror jag gjorde fel, visst måst ejag på nått vis lufta bromsvätskan innan jag pressar samman kolven? .... jag antar vätskan sipprat ut när jag pressade med tvång(tvingen) ....bilen tappade allt bromstryck, fick pumpa pedalen igen.
1. Ja det blir nedslag om skivan är tunn, det finns ett minimi mått på detta.

2. Pinnen som glider heter glidpinne. Dessa kan sitta duktigt fastrostade, jag har fått vrida och lirka ut någon med stor rörtång.
Lossa damasken och spraya rikligt med WD40 så gott det går i hålet för glidpinnen, det finns tre facetter på glidpinnen där man
kan lyckas få in WD40.

3. Kolvarna går INTE att pressa in med vanlig handkraft! Jag brukar använda en stor Polygrip. Vätskan har INTE sipprat ut! Det är helt
normalt att du får pumpa på pedalen.
tack tack.
får lirka lite till då, o hoppas glidpinnen ger med sig.

dessa små gummihattar, är det dränering för bromsvätskan? råkade ha sönder en lite, men tejpade tillfälligt. Ser inte ut som det rinner något där när man tar bort hatten. Ska se om jag kan köpa nya hattar.
White skrev:Vet inte vilka gummihattar du menar? En bild vore bra!
Misstänker att det är "gummituttarna" på luftnipplarna som menas. Dom behövs inte för broms eller läckage, det är ett skydd. Bromsen fungerar utan dom, men det blir i framtiden problem att lufta bromsarna när dom är fulla med rost och skräp.
Användarvisningsbild
av White
lennarte skrev:
White skrev:Vet inte vilka gummihattar du menar? En bild vore bra!
Misstänker att det är "gummituttarna" på luftnipplarna som menas. Dom behövs inte för broms eller läckage, det är ett skydd. Bromsen fungerar utan dom, men det blir i framtiden problem att lufta bromsarna när dom är fulla med rost och skräp.
Aha! Ja kanske dom som menas?

Ja dom gummihattarna rekommenderar jag med att du har hela och på plats!
Ja, luftnipplkarna menar jag med "gummihattar" , ok tack då vet jag.

Dessa tunna plåtsidor som sitter typ löst på bromsbeläggen, är de nödvändiga att ha kvar på ? ...den ena ramlade av hela tiden vid montering så jag tröttnade och skippade den.
Ok.
Jag lyckades få glidpinnen mjuk med en varmluftspistol, 30sek på full värme, o lite rostlösare :)

Höger fram bromsskiva är inte bara tunn(på ena sidan) utan också lite ojämn(på båda sidor), hoppas detta inte påverkar bromsvärden allt för mkt så bilen inte går igenom besiktningen. Undrar varför höger gamla bromsbelägg o skiva är mer sliten än vänster?
Hjälp att hitta delnummer

En timme, en kråkfotshylsa och några &[…]

Tjena! Min S80 2.5t tappar all ouphm vid 4000 varv[…]

Vänstra bakre gummibussningen på subfra[…]

Någon som vet vart den givaren sitter ?? tip[…]