Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av djrogga
Den tändes nu när jag har bytt alla bromsslangar-bromsbelägg-bra ok runt om,kolvarna gick fint och allt annat......
Luftat som det står i boken,bromsarna tar bra nu och ligger inte på.....lik förbannat så lyser lampan,varför då ?
av NilsO
Lampan kan fungera på något av två sätt. Jag vet inte vilket det är på din bil.

Antingen styrs den av en nivåvakt i bromsvätskebehållaren. Då får man först kolla att nivån är rätt, och om det inte hjälper att fylla på försöka få givaren att fungera igen (eventuellt byta behållaren).

Eller så styrs den av en sk varningsventil som jämför trycket i bromskretsarna. Tydligen kan den haka upp sig lite, men jag har inte själv varit med om det.

Vad jag vet finns inte 740 med båda systemen. Så du kan kolla om det finns en nivåvakt i behållaren (dvs elektriska ledningar dit). Isåfall har du heller ingen varningsventil.
av Tilly
Det är varningsventil på 740. När man luftar bromsarna så reagerar givaren i ventilen på detta och tänder lampan. Den slocknar sedan inte förrän man har nollställt givaren igen. Varningsventilen sitter i motorutrymmet nedanför bromsvätskebehållaren. Det är en metallklump till vilken det går sju bromsledningar om jag inte minns fel. Där sitter också en elektrisk anslutning (givaren). Skruva ur givaren. Gå sedan in i bilen och trampa ned bromspedalen. Skruva tillbaka givaren och då bör lampan slockna om det inte är något annat som är galet.
av djrogga
Jag var ut och åkte,bromsade lite mer än vanligt......helt plötsligt slocknade den....det var ju bra.
Hjälp att hitta delnummer

En timme, en kråkfotshylsa och några &[…]

Tjena! Min S80 2.5t tappar all ouphm vid 4000 varv[…]

Vänstra bakre gummibussningen på subfra[…]

Någon som vet vart den givaren sitter ?? tip[…]