Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av frankiboy
Varför har vissa Volvo positionsljus på sidorna som är orangea? Har för mig att Danmark var först med det. Kan det stämma?
av Tilly
De du tänker på är tidiga 240, S/V40 samt S80.

I USA har det varit lagkrav sedan långt tillbaka att det skall finnas sidomarkeringsljus. Rött bak och orange fram. I Sverige har det aldrig varit krav men tillåtet fast endast orange oavsett om det är fram eller bak.

På 244 77-78 och 245 77-80 gissar jag att de fanns på bakskärmen för att bakljuset endast syntes bakifrån och att Volvo ville visa sig säkerhetsmedvetna. När modellen uppdaterades med bakljus som gick runt hörnen försvann de ju. På S40 och V40 kommer jag ihåg att detta marknadsfördes som en särskild säkerhetsfiness när dessa introducerades. Även på första S80:n fanns det sidomarkeringsljus fram. Senare modeller har ju dock inte haft separata sidomarkeringsljus men vissa modeller har haft orange ljus åt sidan integrerat i blinkersen. Även rött sidoljus integrerat i bakljuset (tillåtet med rött om det hör samman med bakljuset).

Danmark vet jag inget om. Däremot har Norge haft krav på sidoblinkers långt innan detta blev ett krav på övriga Europeiska marknader.
Hjälp att hitta delnummer

En timme, en kråkfotshylsa och några &[…]

Tjena! Min S80 2.5t tappar all ouphm vid 4000 varv[…]

Vänstra bakre gummibussningen på subfra[…]

Någon som vet vart den givaren sitter ?? tip[…]