Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av djrogga
740 -87
Handbroms backarna/skivorna och detaljer måste vara bytt,för det ser nytt ut sen har bilen stått sedan i 7-8 år i en carport,varför vet jag inte....
Det är så att handbromsen tar mer på vänstra,hjulet nitar när man drar i handbromsen men inte högra,jag ser ingen justering vid
backarna,hur justerar man så dom tar lika....? Vajrarna ser nya ut,bägge funkar bra om man drar i dom.....
Användarvisningsbild
av lennarte
Finns inga justeringar original, men man kan ersätta staget med justeringar från 140 eller 850. Problemet du har är nog att excentern i trummorna (i alla fall den ena) har rostat fast. Nästan omöjligt att få till att fungera utan att plocka isär och smörja upp
av djrogga
Ok,jag ska kolla detta......tack för tipset.
av NilsO
Sen är handbromsen på 740/940 inte tänkt att ta särskilt kraftigt. Det är en parkeringsbroms, inte mer, och det ska normalt inte gå att låsa bakhjulen t ex på asfalt. Inget i mekanismen är dimensionerat för det. Om den faktiskt låser ena hjulet så kan man snarare misstänka att det är något fel på den sidan.
av djrogga
På sidan där det inte tog så bra....jag hittade felet,excentern satt upp och ner......Nu fungerar handbromsen som den ska.
Hjälp att hitta delnummer

En timme, en kråkfotshylsa och några &[…]

Tjena! Min S80 2.5t tappar all ouphm vid 4000 varv[…]

Vänstra bakre gummibussningen på subfra[…]

Någon som vet vart den givaren sitter ?? tip[…]