Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av djrogga
Hej
Jag har ett problem med min 744 automat 18000 mil 1987...det låter som den går på 3 burkar på tomgång och åker man iväg och varvar går den bra liksom....
sen stannar man så går den ojämnt... var ska man börja kolla,jag är ju van vid förgasar bilar,med insprutning ???
När den är kall så dör den när man har startat,så man måste hålla lite gas.....
Tips o råd......eller är det skroten ?
Tack på förhand..!!
av Rådlös
Har du gjort någon felsökning själv? Har du gamla eller nya tänddelar? Tändkablar, fördelarlock, rotor, tändspole och för att inte tala om tändstift slits "elektriskt" med tiden. Det kanske inte syns med blotta ögat, men det märks på effektiviteten. Framför allt under hård och stressad belastning på vintern. Det är alltså inte bara tändstift som behöver bytas på en bilmotor.
Användarvisningsbild
av lennarte
Om det är lika både varm och kall (det brukar alltid vara lite bättre med varm motor) så kan det vara läck på någonting (slang, packning) som läcker in tjyvluft. Börja med att ta ut och kolla på tändstiften, gör samtidigt ett kompressionsprov. Då får du "svart på vitt" om motorns kondition. Är kompressionen "på topp" (någotsånär lika på alla cylindrar) får du gå vidare.
av djrogga
Hittade felet,trasig insugspackning.....den byttes och alla o'ringar i spridarna...nu går den som en klocka.
Användarvisningsbild
av lennarte
djrogga skrev:Hittade felet,trasig insugspackning..
Inget ovanligt fel på dessa motorer. Det känns alltid bra när man får det att funka
Hjälp att hitta delnummer

En timme, en kråkfotshylsa och några &[…]

Tjena! Min S80 2.5t tappar all ouphm vid 4000 varv[…]

Vänstra bakre gummibussningen på subfra[…]

Någon som vet vart den givaren sitter ?? tip[…]