Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej.

Vid riktigt hård inbromsning, från 90km/h, precis innan jag låser hjulen kastar bilen kraftigt höger och ett alarmerande knak/smäll hörs samtidigt som det känns som om fjäderbenet hoppar ur spindeln och bilen sätter sig lite mer på höger sida. Jag har kunnat upprepa proceduren och få samma resultat flera gånger

Bilen är en 940 utan ABS. Mycket på bilen är nytt exv. ok, skivor och belägg (runtom), okhållare, spindlar, p-ändar, k-stag, bussningar till krängningshämmaren fram, stötdämpare(fram sitter 760 ambulans och bak 940 glt), fjädrar (också 760 ambulans), lagring och lager, bromsrör samt slang(bak). Allt är nytt från Bilia. Har även ett fjäderbensstag av grövre modell.

Det finns inget glapp i något av hjulen. Glidpinnarna löper fint, kolvarna kärvar inte och jag har dubbelkollat att alla bultar sitter enligt angivet moment.

Vad tor ni att det kan vara? Hur ska jag gå tillväga för att felsöka det här på bästa vis?
Gravallvarlig skrev:
White skrev:Kolla så paraplybussningarna är hela och länkarmsstagets bultar är spända.
De yttre länkarmsbussningarna är i halvdåligt till dåligt skick, jag byter ut dem i veckan.
Nu är de yttre länkarmsbussningarna bytta, problemet försvann helt efter bytet. När länkarmarna ändå var nere passade jag på att rengöra och måla dem. Själva bytet gick odramatiskt till och arbetet tog cirka tre timmar.
Hjälp att hitta delnummer

En timme, en kråkfotshylsa och några &[…]

Tjena! Min S80 2.5t tappar all ouphm vid 4000 varv[…]

Vänstra bakre gummibussningen på subfra[…]

Någon som vet vart den givaren sitter ?? tip[…]