Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Som rubriken lyder vill inte alltid bilen starta när den är varm. När den har stått en stund, räcker med 5-10 minuter så startar den. Ibland startar den ej pga lutning, även vid full tank. Låter mer som bränslepumpen, finns det ngn backventil eller ngt annat som kan spöka. Kan fungera hur bra som helst en längre tid, även med varmstart men ibland så känner den för att inte starta. Igår var det en sådan dag, minst lämpliga stället. Stod med släp på återvinningsstationen och hade lång kö med stressade människor bakom mig. Efter att den hade stått 5 min i skuggan startade den. Innan stod den i solen. Har ett nytt bränslepumpsrelä liggandes i bilen men känns inte som att det är den. Om man ska byta relät, behöver man koppla bort batteriet då?

Mvh Lars

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Dessa båda relä som nämns styr spänning till spridarna (radioavsörningsrelät) och bränslerelät är ett "systemrelä" som styr spänning till bränslepumpen, Lambdasonden, bränsleboxen, LMM-en och inderäkt till boxen för tändsystemet. När dom blir gamla kan det bildas "kallödningar", d.v.s en del lödningar i reläerna kan det bli värme/kyla effekter på så det kan fungera när motorn är kall. Reläna blir ju varma när dom får "arbeta".
Hjälp att hitta delnummer

En timme, en kråkfotshylsa och några &[…]

Tjena! Min S80 2.5t tappar all ouphm vid 4000 varv[…]

Vänstra bakre gummibussningen på subfra[…]

Någon som vet vart den givaren sitter ?? tip[…]