Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av LirarJokke
Tjäna!
Jag har problem med abs-en på volvon. Symtomen är att det knakar och är trögt att bromsa när abs-en jobbar, och efter en liten stund stängs abs funktionen av. Jag bytte givare på båda sidor (köpt på biltema), men det hjälpte inte. Så jag bytte kransarna (hel hjullagersats där kransar ingick, också från biltema). Det blev en liten aning bättre men funkar fortfarande inte korrekt, knakar och är trögt och stängs av efter en liten stund. Vad mer finns det som detta kan bero på? Vill verkligen ha fungerande abs på bilen..
Tack på förhand! /Joakim
Användarvisningsbild
av lennarte
Du har inte problem med anliggande broms? Det är ju trots allt den "vanliga" bromsen som bromsar bilen, ABS-en ska bara "gå in" när hjulen börjar rulla olika fort (när det närmar sig låsning på något hjul). Det finns en kontroll lampa för ABS-en, funkar den? Den ska tändas vid "tändning på" och slocknar när motorn startat. Fungerar den så är der förmodlingen inget "elektroniskt" fel. Så fort det är något fel på ABS--en tänds lampan vid körning (eller slocknar inte när motorn startat) och det finns felkod att hämta för lättare felsökning. Börja med att hissa upp ett hjul i taget och snurra på dom, det ske inte behövas ta i med båda händerna för att få runt hjulen. Har varit med om att ABS-en strulat med olika storlek på hjulen, dock var det ingen Volvo. Eller ens Bosch elektronik
av LirarJokke
lennarte skrev:Du har inte problem med anliggande broms? Det är ju trots allt den "vanliga" bromsen som bromsar bilen, ABS-en ska bara "gå in" när hjulen börjar rulla olika fort (när det närmar sig låsning på något hjul). Det finns en kontroll lampa för ABS-en, funkar den? Den ska tändas vid "tändning på" och slocknar när motorn startat. Fungerar den så är der förmodlingen inget "elektroniskt" fel. Så fort det är något fel på ABS--en tänds lampan vid körning (eller slocknar inte när motorn startat) och det finns felkod att hämta för lättare felsökning. Börja med att hissa upp ett hjul i taget och snurra på dom, det ske inte behövas ta i med båda händerna för att få runt hjulen. Har varit med om att ABS-en strulat med olika storlek på hjulen, dock var det ingen Volvo. Eller ens Bosch elektronik
Tack för ditt svar! Både bromsskivor och bromsbackar är nya, och det rullar fint, så kan inte vara det. ABS lampan funkar, för när ABS funktionen stängs av som jag skrev det är då lampan tänds och man känner att den är avstängd. Jag har iofs nya fälgar, Ocean MK18, kan det ställa till problem ifall de är aningen större i rullomkrets? (vet inte om de är de)
Användarvisningsbild
av lennarte
Har du kollat bromsarna bak också? Det sitter en ABS-givare till båda bakhjulen, finns i sällsynta fall modeller med 2 givare (Anti Spinn) men det är mycket ovanligt. Givaren i bakaxeln är är samma som till hastighetsmätaren och det är inte ovanligt att det är ärgat sönder en kabel i kontaktstycket på bakaxel.
Det måste vara samma storlek på alla hjulen, annars kan ABS-en tro att ett hjul håller på att låsa sig. Vet inte hu känslig Volvo (Bosch) är, hade ett problem för länge sedan (Peugeot, Siemens?). Där strulade ABS-en efter det blev lagt på reservhjulet.
av LirarJokke
lennarte skrev:Har du kollat bromsarna bak också? Det sitter en ABS-givare till båda bakhjulen, finns i sällsynta fall modeller med 2 givare (Anti Spinn) men det är mycket ovanligt. Givaren i bakaxeln är är samma som till hastighetsmätaren och det är inte ovanligt att det är ärgat sönder en kabel i kontaktstycket på bakaxel.
Det måste vara samma storlek på alla hjulen, annars kan ABS-en tro att ett hjul håller på att låsa sig. Vet inte hu känslig Volvo (Bosch) är, hade ett problem för länge sedan (Peugeot, Siemens?). Där strulade ABS-en efter det blev lagt på reservhjulet.
Visste inte om denna tredje givare förrän idag då jag fick denna sida länkad till mig: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=122697
Får ta och kolla upp den och se om det ärgat imorgon, tänkte även sen kolla felkoder. Tack för tipset!

Ja plomben är ett mysterium, vi ska gräv[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]