Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mattiaz
Har problem med att ac:n inte funkar. Enligt el-schema så ska ecc-panelen jorda ett relä som i sin tur driver ac-kompressorn via tryckvakterna. Panelen jordar inte och det följde med en begagnad ecc-panel när jag köpte bilen men den jordar inte heller.

Är det här ett vanligt förekommande fel?
Senast redigerad av 1 Mattiaz, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av frasse4
Startar kompressorn om du jordar manuellt?

Se till att du har temp på min och att fläktvredet inte står på 0 eller auto när du mäter. Vet att den manuella A/C:n hade problem med kallödningar på reläet, men det sitter i kretskortet i själva panelen på dem.
av Mattiaz
Japp, kompressorn startar om jag jordar i kabelstycket. Har även mätt kablage så felet måste vara i panelen. Men det verkar ju konstigt att jag har två trasiga paneler.
Användarvisningsbild
av frasse4
Ja det låter konstigt. Ger den några felkoder?
av Mattiaz
Nu har jag testat tre olika paneler med samma resultat. Inga felkoder registrerade 111.
Felet kan rimligen inte vara i panelerna, isf skulle alla tre ha samma fel och sån otur kan inte ens jag ha...

Är det någon som sitter på en funktionsbeskrivning? Det måste vara nånting som gör att styrenheten aktivt väljer att blockera signalen till kompressorreläet.
av Mattiaz
Jag mätte på samtliga givare enligt schema och utetempgivaren hade ett misstänkt orimligt värde i Mohm häradet. Tog bort givaren och byglade med ett 10kohms motstånd och vips så hoppade kompressorn igång. :lol:
Tydligen inte nog hög resistans för att generera felkod på avbrott i givaren.
Användarvisningsbild
av frasse4
Bra felsökt! Den ger ju som du säger bara felkod vid avbrott i krets eller kortslutning, sedan att den borde fatta att något är fel om ingående luft mäter -50 grader utan att tempen i kupen sjunker kan man ju tycka ;).
Hjälp att hitta delnummer

En timme, en kråkfotshylsa och några &[…]

Tjena! Min S80 2.5t tappar all ouphm vid 4000 varv[…]

Vänstra bakre gummibussningen på subfra[…]

Någon som vet vart den givaren sitter ?? tip[…]