Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tommy12345302
jag skall ut och åka i sommar i Polen/Tyskland osv med min gamla 740. Jag har nu efter långt velande tagit beslutet att byta bränslepump på bilen (huvudpumpen under bilen/förarstolen). Bilen har rullat över 30 000 mil på gamla orginalpumpen, så det är rent förebyggande, jag vet det finns pumpar som hållt bra mkt längre.

Jag har köpt en ny på Volvo för härliga 2100 kr och funderar nu på om jag skall lägga ut arbetet eller göra det själv, jag har gjort en del på bilar men när det kommer till bensin är jag lite feg. Jag försökte byta bränslefiltret själv för tre år sedan men misslyckades därför skiten satt som berget. Nu funderar jag på om jag skall byta bränslepumpen själv, ena ändan ser ut o sitta med en slangklämma men andra är skruvad på en banjo. slangklämman är en sak men banjoskruven, kan den sitta som bara berget? Filtret brukar sitta mkt hårt har jag förstått (samt egen erfarenhet av)
av NilsO
Jag tycker inte banjokopplingar brukar sitta hårt, varken där eller t ex på styrväxeln. Så den är nog inget problem. Man ska byta kopparbrickorna när man monterar ihop, annars blir det inte tätt.

Man kan se till att använda en hylsa där själva greppet inte börjar för långt in i hylsan. Banjobulten sticker inte ut särskilt långt, och en del hylsor får liksom inte tag i dem ordentligt. Ringnycklar brukar inte fungera så bra, åtminstone inte de jag har.

Skyddsglasögon är bra när man gör detta!
av Tilly
Jag skulle vilja föreslå att du gör dig omaket att öppna luckan i bagagerumsgolvet och lossar bränsleslangen vid tankarmaturen där.

Sedan lossar du ledningen nere vid bränslepumpen och tar hand om den bensin som finns i slangen. Det rinner ut lite men inte så mycket. Lossar man inte ledningen uppe vid tankarmaturen utan bara nere vid pumpen gör häverteffekten att det rinner och rinner tills tanken är tömd. Visst kan man plugga med skruvar osv. men det kan vara rätt stressande att göra det när det hela tiden rinner bensin.

Efter det kan du i lugn och ro lossa hela konsolen med bränslepump och bränslefilter och ta loss allt och arbeta med det vid en arbetsbänk. Då blir alla problem mycket enklare att lösa än om man skall ligga under bilen.

I övrigt tycker jag det är en vettig förebyggande åtgärd att byta pump. En 740 är en pålitlig bil även om den nu är gammal men just bränslepumpen är ju en del som kan säga upp sig utan någon egentlig förvarning och det är ju inte så kul om man är utomlands.
av tommy12345302
tackar för råden. Jag valde att lämna in den till Volvo (de tog 560 kr för jobbet...)
Killen som bytte sa det satt som bara f*n, han slog sönder gamla pumpen (vilket var synd då jag ville behålla den)
Hjälp att hitta delnummer

En timme, en kråkfotshylsa och några &[…]

Tjena! Min S80 2.5t tappar all ouphm vid 4000 varv[…]

Vänstra bakre gummibussningen på subfra[…]

Någon som vet vart den givaren sitter ?? tip[…]