Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Peps
Är det nå´n som vet vad jag behöver köpa på skroten för att byta från automatlåda till manuell låda på min 745 turbo 88:a?
Gärna lite info om hur, och saker som man bör tänka på och lite goda råd vore kanonbra/ Peps
av Addekarlsson
Tjena!

Detta behöver du:
Svänghjul, koppling,pedalställ, växellåda (så klart :wink: ) med spakställ och kablage, delar av kardan samt bakaxel.
Varför bakaxel undrar du då. Jo, för det är en helt annan utväxling i bakaxeln på en automat jämfört med en manuell. Så ta reda på vad just din bilmodell samt årsmodell har för utväxling i bakaxeln på manuella lådor, sen åker du till skroten och plockar rubbet av en bil som har det du söker.
Rekomenderas att du tar hela kardan från bilen på skroten, och märker upp exakt hur den sitter ihop. För även kardan är balanserad, lika som dina däck...
Så ska du kolla så det är en M46P, vilken är den förstärkta lådan för turbo och 16 valve.
Tar du en M46J kommer den rasa ganska fort. Likaså om du tar en M47, så kommer den rasa ganska fort. TAr du en M90, så får du problem med besiktingen...
Med andra ord, det är ganska myckt jobb att byta från automat till manuell... Tänk till en gång extra innan du börjar. Mitt tips iaf. :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av v70r awd 04
Addekarlsson skrev: TAr du en M90, så får du problem med besiktingen...

Mvh/ Adde
lite nyfiken bara vad har bilprovningen imot en m90 i en 740 :???: :???:
av Peps
Tack Adde för svaret.
Jag vill byta låda för att den är så jädra törstig speciellt när man drar husvagnen med den (2 liter milen). Den gamla lådan verkar att ha givit upp, den började hugga mellan växlingen 1:an till 2:an och då kollade jag oljan som var rätt så brun. Ny olja i den i tisdags, 10 liter ungefär, och nu hugger mellan alla växlingar, kul att vara snäll mot den va´? Har du eller nå´n annan tips om felet eller är den, som jag tror, slut?
av Addekarlsson
v70r awd 04 skrev:

Mvh/ Adde
Dom har nått emot det för att det aldrig tillverkats en 740 med M90, och det genom det så finns det inte några papper att tillgå med komponentförteckning samt avgaskrav mm mm mm mm.
Summan av det hela, byta till M90 i en 740 är svårt som *censur*.
Det går, om man har en enorm megajättetur, men det ska till ett smärre under för att lyckas...

Mvh/ Adde
av Addekarlsson
Peps skrev:Tack Adde för svaret.
Jag vill byta låda för att den är så jädra törstig speciellt när man drar husvagnen med den (2 liter milen). Den gamla lådan verkar att ha givit upp, den började hugga mellan växlingen 1:an till 2:an och då kollade jag oljan som var rätt så brun. Ny olja i den i tisdags, 10 liter ungefär, och nu hugger mellan alla växlingar, kul att vara snäll mot den va´? Har du eller nå´n annan tips om felet eller är den, som jag tror, slut?
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med vad som kan vara fel, för jag har aldrig hållit på med automatlådor.
Så den biten överlåter jag till någon annan. :)

Mvh/ Adde
av jonas_bjork85
Du kan prova att ''spola'' lådan detta innebär att du kör i olja, låter bilen gå på P-läget i ca 5 minuter,
töm den oljan, kör i ny olja, tomgång 5 min, och upprepa detta 3-4 ggr, blir det bättre men inte bra så kan du upprepa detta igen 3-4 ggr, ingen förbättring då så bör du byta låda.

Det kan vara ett slöseri av olja för det går nog åt många liter olja, kan bli dyrare än att byta låda...

Jag bytte från automat till manuell m46 i min 744..
du behöver vid byte:

*Pedalställ
*kopplingwire
*låda -lättast är om du hämtar en låda från ngn skrot där de då plockar ner hela lådan med tillhörande spak och växelförare. helst därifrån främre kardanbit, alltså biten från låda till splinsen (ca 50-70 cm lång)
*gärna passa på att byta hardy skiva och stödlager och stödlagergummi.
*främre kardan som hör till m46 eller om du ska ha en m47-låda. (m46= 4vxl + od. m47 5vxl)
*svänghjul
*passa även på där med nya lameller
*tror att det är ngn växelådsbalk, en passar men vet inte om det är den till stödlagret som behöver bytas...

Byta bakaxel behövs inte då det inte är stor skillnad på utväxlingen. men det med låda stämmer bra, men en vanlig m46 håller nog ett tag i en orginal turbo, men håller inte vid ''hårda tag'' m47 kan du glömma till turbo.
Kolla med din närmaste besiktning vad de säger om m90, lite dyrare val, men en kompis till mig byggde om en 740 till cab o bytte förgasarmotorn mot b230ft och har m90 i... den är besiktigad med det i...

hoppas jag vart till ngn hjälp...

Mvh/jonas
av Addekarlsson
jonas_bjork85 skrev:Kolla med din närmaste besiktning vad de säger om m90, lite dyrare val, men en kompis till mig byggde om en 740 till cab o bytte förgasarmotorn mot b230ft och har m90 i... den är besiktigad med det i...

Mvh/jonas
Nya hårdare regler vid ombyggnation av fordon sen sommaren/hösten 2004, före det var det inga problem. Därför det finns ganska "många" 740 med M90. :)

En polare höll på att kolla det där i somras, för han vill ha just M90 i sin 740 Tic, men hur han än försökte så skulle han inte få det godkänt.
Man måste registrera om hela fordonet som ett amatörbyggt fordon, med allt vad det innebär för att kunna regga med M90 numera....

Men prova för all del. Ta reda på fakta innan bygget börjar bara. Lyckas du besikta en 740 med M90, så ska jag buga mig djupt.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av v70r awd 04
Addekarlsson skrev:
v70r awd 04 skrev:

Mvh/ Adde
Dom har nått emot det för att det aldrig tillverkats en 740 med M90, och det genom det så finns det inte några papper att tillgå med komponentförteckning samt avgaskrav mm mm mm mm.
Summan av det hela, byta till M90 i en 740 är svårt som *censur*.
Det går, om man har en enorm megajättetur, men det ska till ett smärre under för att lyckas...

Mvh/ Adde
okey bra att veta

Hejsan! Är inte så uppdaterad på […]

Du säger ju själv att du får b&[…]

Läste lite lagtext. Alla elbilar/hybrider til[…]

Hur står sig bensinvarianten då? Allts[…]