Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bilman
Behöver en en ny katalysator till en 745a. Var köper man billig katalysator?
Vågar man köpa från Biltema? Litar man på en begagnad?
Tack för tips!
Användarvisningsbild
av lennarte
Frågan är om du har eller har tillgång till svets, då kan man komma ganska billigt undan
IMG_20140730_195846.jpg
IMG_20140730_195846.jpg (824.83 KiB) Visad 712 gånger
Jag bytte bakre delen på främre avgasröret och främre delen av katalysatorn och stålring för (uppskattat) 200 kr. Det är nog oftast där problemet är. Annars är det c:a 1000 kr för en beg. och 1600 kr för en ny modellanpassad (Biltema) och då måste det främre röret vara helt, annars tillkommer 1000 kr till. Sedan bytte jag bakre delen från katen också och dom (2 vinklade rörbitar) kostade c:a 150 kr. Nu var min kat hel och fullt fungerande och "bara" rostat hål på
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av NilsO
Skulle kanske inte köpa på BIltema, men det finns ganska billiga nya katalysatorer som passar rakt av. T ex har A-Alt Avgassystem i Göteborg för 1495:- till de flesta 740. Det finns säkert andra ställen som är billigare och lika bra.

Om det ges garanti så kan man också köpa begagnad, ser inget problem med det.
Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev:Skulle kanske inte köpa på BIltema, men det finns ganska billiga nya katalysatorer som passar rakt av
Biltema tillverkar inga egna katalysatorer utan säljer (förmodar jag) samma katalysatorer som alla andra lågprisaffärer. Har sett priser från 1200 kr (internet) till 2000 kr. Och då menar jag "modellanpassade". Universal katalysator (utan rör) kostar ju ännu mindre (Biltema 700 kr). Som jämförelse, Mekonomen säljer ju (vad dom kallar) "originaldelar", där kostar den 4337 kr. Ska man "komma undan" billigt är det mycket eget arbete (och verktyg)som behövs. En begagnad katalysator som ser bra ut och inte "skramlar" när du skakar på den är oftast bra, men ofta (nästan) lika dyr som en "lågpris".
Förresten, vad är det för fel på katalysatorn?? Är det "konstaterat" fel på den, rostig (läcker), skramlar (bränd) eller annat??? Är bilen underkänd för höga avgasvärden är det sällan katalysatorn som är felet.
av S80_140HK
Körde med en "universal" biltema katt (köpte begagnad) i flera år i en 740 -90 jag hade förut. Aldrig några konstigheter med avgasvärden, när jag skrotade bilen sålde jag katten på tradera...

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]