Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av beffo
Har fått nedslag på besiktningen efter att p-ljusen fram på 940'm inte fungerar. Eftersom båda var trasiga har jag varit slarvig nog att inte lagt märke till det.

Ägnade gårdagen åt att byta lampor (5W) samt polera upp jorpunkterna i plåten nära framlyktorna. Upptäckte senare att lampsocklarna har bra jord pontial, men ingen 12 v i pluspolen.

kollade alla relän som gick att byta med varandra ;). Men egentligen bara yttersta raden man kan göra det med.
Alla övriga lampor runt om bilen är standard och fungerar bra.

SÅ VAR finns problement med den försvunna 12 V i lampsockeln?
av Rådlös
Det måste ju vara i kabeln som matar ljuset. Om du vill försäkra dig om detta så drag en tillfällig provisorisk kabel från antingen strömbrytaren eller säkringspanelen (rätt säkring som matar just dom ljusen) och till lampan. Lyser det då så är det ju något kabelfel någonstans. Kabeln kan du ju dra på utsidan av bilen. Det är ju bara för test och felsökning. Du borde ha ett kopplingsschema och en multimeter för att se om det finns några skarvplintar eller andra kontaktpunkter där kabeln kan tänkas ha lossnat. Hittar du inga sådana fel, så dra lite försiktigt och ruska på kabeln för att se om ljuset blinkar eller på något annat sätt reagerar. Multimetern kan ju också vara till hjälp här om det kanske är en "delsträcka" mellan två skarvpunkter.

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]