Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av halvar89
Jag tycker min bil är väldigt stötig och tar smällar hårt i framvagnen när de är gupp och hål i vägen osv. Vad ska jag helst byta som ska motverka detta? Bussningarna i framvagnen? eller ska man byta hela dämparen fram?
mvh Halvar
Användarvisningsbild
av halvar89
robinb3rgsten skrev:Är den sänkt eller orginal? Är de bara hårt o störigt lr skramlar eller klapprar ihop med fjädring
Den är orginal, inget är gjort med väghållningen, tycker den är bara väldigt hård tar t.ex. brunnslock nu på vintern när de är lite längre ner en vanligt med en ganska stor smäll, det skramlar inte direkt den är bara styv. Detta är ju fallet på sommaren också att den är stötig
av roh66
Hej Halvar!

Stötig 744 det skulle jag villa se. Inte än's GLT fjädringen är stötig. Nej här är det nånting som inte stämmer.
Vad har du för däck ? Original dimension?

Mvh. R.
av Waizguy
roh66 skrev:Hej Halvar!

Stötig 744 det skulle jag villa se. Inte än's GLT fjädringen är stötig. Nej här är det nånting som inte stämmer.
Vad har du för däck ? Original dimension?

Mvh. R.
Absolut inget konstigt med det. Min 744 är också väldigt stötig och jag kör på 195/65/-15 dvs "ballongdäck".
Kan ha att göra med de förstärka fjädrarna förvisso :)

Halvar: Har du ägt bilen länge? Är fjädrarna relativt nya/förstärka? Är den stötigare i fram/bak? Hur känns stötdämparna när du gungar bilen? Har bilen sjunkit ihop/blivit låg av ålder? Är fjäderbenslagren i bra skick?
Annars när gummidetaljer förmultnar och det blir stål<->stål så brukar det bli omjukt. Kapade fjädrar ger väl inte heller någon särskild komfort.
Användarvisningsbild
av lennarte
Om det blivit mer markant i vinter kan det om det är väldigt dåliga stötdömpare komma in vatten (kondens) som fryser Och då blir det ganska orörligt. Annars, dåliga övre lagring i fjäderbenen, gummi slut i paraplybussningarna (staget diagonalt bakåt från bärarmen) eller nedre inre lagringen i själva bärarmen.
Användarvisningsbild
av lennarte
roh66 skrev:Hej Halvar!

Stötig 744 det skulle jag villa se. Inte än's GLT fjädringen är stötig.
Jag har ju en GLT -16V med husvagnfjädrar bak och den är inte det minsta stötig, "styvare" eller kanske hårdare är ett bätre ord men stöig är den inte. Däremot har den "hållit höjden" i alla år och den ser inte hopsjunken alls ut som man kan se på vissa äldre 745-or. De "smyger" genom rondeller i ganska bra fart utan att kränga eller stöta det allra minsta (även med alla värgtygen bak). Jag bytte alla gummi i hela framvagnen för några år sedan och det gjorde en otrolig skillnad. Stötdämpare fram är original (45000 mil) men kanske byter jag i sommar. Ska byta höger fjäderben och måste då ändå flytta över fjädern (den "nya" är ej GLT) och så mycket mer jobb är det inte att montera ny stötdämpare på andra sidan också. Ska bara kolla noga så fjäderbenet inte är grövre på GLT-n, den har ju kraftigare stötdämpare.
Användarvisningsbild
av halvar89
Den är väldigt "båtig" när man svänger den antar att alla dämpare har inte så mycket de dämpar, så det kan ju vara det. Har ägt bilen nu just över ett år och tycker det har alltid varit så. Har även ingen aning hur jag kollar om fjäderbenslagerna ser bra eller dåliga ut

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]