Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BlåVolvo
Jag har en 940 96:a,
Den har läckt kylarvätska till o från o bara ibland, skumt. Jag har noterat att expansionskärlet för vattnet gått sönder i slangnippeln nedtill, sprucken, men detta löste jag genom att flytta upp slangklämman lite. Nu såg jag att vatten även läcker lite vid slanganslutningen mellan kylaren o motorn, o det är mot kylaren det rinner lite. Jag drog åt slangklämman lite för att täta. Nu 1 v senare åker jag på motorvägen o märker att ingen kupevärme kommer, kollar p åmotortempen o ser att den är på max! (åkt bil i 5 minuter) stannar på första bästa ställe o ser att kylarslangen lossnat från kylaren. Det är själva nippeln som slangen sitter på som gått av, kanske jag drog åt slangklämman för hårt, i kombo att plasten blivit svag med åren. Det finns ca 1 cm nippel kvar men för lite för att lyckas fixera slangen ordentligt (den lossnade efter 7-8 min körning)

Så, två funderingar.
1) Byta kylare, är det enkelt? Bara muttrar upptill o ta av kablar o fläktremmen?
2) Bäst känns om jag kan modda nippeln. Kanske jag kan hitta ett plaströr o föra in 2cm i kylarhålet, och sedan sätta på vattenslangen, men tveksamt. Röret måste passa exakt så det sitter fast.
Bilagor
fix 940.jpg
fix 940.jpg (44.14 KiB) Visad 678 gånger
av Rådlös
Byt kylare! Det är ett känt fel att plastkylarna har en begränsad livslängd. Men det kanske varierar från den ena till den andra kylaren om man vill veta åldern i siffror. På min 245 höll den i 18 - 19 år. Om du försöker att laga den och lyckas med det så går den sönder på något annat ställe om en (obestämd) tid.

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]