- lör 18 feb 2017, 19:36
#1150746
fix 940.jpg (44.14 KiB) Visad 678 gånger
Jag har en 940 96:a,
Den har läckt kylarvätska till o från o bara ibland, skumt. Jag har noterat att expansionskärlet för vattnet gått sönder i slangnippeln nedtill, sprucken, men detta löste jag genom att flytta upp slangklämman lite. Nu såg jag att vatten även läcker lite vid slanganslutningen mellan kylaren o motorn, o det är mot kylaren det rinner lite. Jag drog åt slangklämman lite för att täta. Nu 1 v senare åker jag på motorvägen o märker att ingen kupevärme kommer, kollar p åmotortempen o ser att den är på max! (åkt bil i 5 minuter) stannar på första bästa ställe o ser att kylarslangen lossnat från kylaren. Det är själva nippeln som slangen sitter på som gått av, kanske jag drog åt slangklämman för hårt, i kombo att plasten blivit svag med åren. Det finns ca 1 cm nippel kvar men för lite för att lyckas fixera slangen ordentligt (den lossnade efter 7-8 min körning)
Så, två funderingar.
1) Byta kylare, är det enkelt? Bara muttrar upptill o ta av kablar o fläktremmen?
2) Bäst känns om jag kan modda nippeln. Kanske jag kan hitta ett plaströr o föra in 2cm i kylarhålet, och sedan sätta på vattenslangen, men tveksamt. Röret måste passa exakt så det sitter fast.
Den har läckt kylarvätska till o från o bara ibland, skumt. Jag har noterat att expansionskärlet för vattnet gått sönder i slangnippeln nedtill, sprucken, men detta löste jag genom att flytta upp slangklämman lite. Nu såg jag att vatten även läcker lite vid slanganslutningen mellan kylaren o motorn, o det är mot kylaren det rinner lite. Jag drog åt slangklämman lite för att täta. Nu 1 v senare åker jag på motorvägen o märker att ingen kupevärme kommer, kollar p åmotortempen o ser att den är på max! (åkt bil i 5 minuter) stannar på första bästa ställe o ser att kylarslangen lossnat från kylaren. Det är själva nippeln som slangen sitter på som gått av, kanske jag drog åt slangklämman för hårt, i kombo att plasten blivit svag med åren. Det finns ca 1 cm nippel kvar men för lite för att lyckas fixera slangen ordentligt (den lossnade efter 7-8 min körning)
Så, två funderingar.
1) Byta kylare, är det enkelt? Bara muttrar upptill o ta av kablar o fläktremmen?
2) Bäst känns om jag kan modda nippeln. Kanske jag kan hitta ett plaströr o föra in 2cm i kylarhålet, och sedan sätta på vattenslangen, men tveksamt. Röret måste passa exakt så det sitter fast.