Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Moheisssenjr7
Tjenare!
Min polare fick en tvåa på besiktningen och det var lambdan de störde sig på. Nu har han bytt ut gamla lambdan men lampan lyser fortfarande i mätarhuset. Vad ska man felsöka på?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av lennarte
Har du en årsmodell -88B (tidig -89-a) så kan du ta ut felkoder på insprut och tändsysten. Har du en äldre är det svårare. I båda fall är det ofta läck av tjyvluft någonstans mellan LMM och katalysator som gör att Lambdan "lurar" bränsleboxen att öka på med mer bränsle. Skillnaden mellan -88 och -88B är styrsystemen och det ses lättast på Lambdasondens placering. Den sitter i grenröret på tidigare modeller och i katalysatorn på senare. Här kan du läsa om felkoder om di har den modellen
http://www.mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_740.pdf
Får du felkod 2-3-2 eller 2-3-1 är det förmodligen läck, främst på avgassidan om motorn går bra för övrigt.
av sicnarf
Lambda lampa är motorlampa på 740. Kan säkert vara läcka i avgasröret före lambdan. Men kan också vara trasig insugspackning. Kolla vad du får i felkod. Vad är det för lambdasond du har monterat? 740 anpassad?

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]