mattsson81 skrev:om man sänker avgasmottrycket lite så kan man höja tändningen lite
brukar gå att polvända vevaxelsensorn så får man 3 grader till om jag inte minns fel
annars får man fixa så det går å chippa tändboxen.
Bränsleboxen är ok så länge man inte går på några värre kammar än vad som finns i orginalsortimentet.
Jag polvände (skiftade plats får röd och blå kabel) min vevaxelgivare, det ökade förställningen 4°. Jag gjorde det för jag kör på E85. Man kan jorda olika utgångar på tänd.boxen också. Där kan höja 3° eller
sänka 3° eller 6°. Dom 2 senare alternativen är för länder med sämre bensikvaliteter. Totalt ska man kunna höja 6° om man både jordar ett stift i boxen
och polvända vevaxelgivaren. Min motor (B234F, 16V) vill vi vissa tillfällen "tända bakåt" så mer än dom 4° grader det blev inte aktuellt just nu. Har dock skaffat en 2-polig 3-vägsbrytare så jag kan få +6°, +3° och -3° när jag har den polvänd också. Då är alltså läge -3° standard tändläge, vid polvänd vevaxelgivare. Det kan skilja lite på grader, på minblev det 4°, men 3° ska det vara. Om jag monterar 3-vägsbrytaren är det i så fall för att kunna
sänka tändningen vid start