Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Moheisssenjr7
Hej!
Jag undrar vad jag behöver göra för att få ut lite mer hästar utav min B23fd 945 95:a? Chippa?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Trimma sugmotor kostar mer än det smakar, finns iofs en hel del (andra kammar och toppar bl.a, men chip? Det vete fan) till rödblockarna, kolla in kgtrimning.com. Enklast och billigast är annars att köpa en bil med turbo.
av Moheisssenjr7
kebabpizza skrev:Trimma sugmotor kostar mer än det smakar, finns iofs en hel del (andra kammar och toppar bl.a, men chip? Det vete fan) till rödblockarna, kolla in kgtrimning.com. Enklast och billigast är annars att köpa en bil med turbo.
Vilken kam skulle man kunna byta till om man vill att den ska gå bra genom hela registret?
av mattsson81
om man sänker avgasmottrycket lite så kan man höja tändningen lite
brukar gå att polvända vevaxelsensorn så får man 3 grader till om jag inte minns fel
annars får man fixa så det går å chippa tändboxen.
Bränsleboxen är ok så länge man inte går på några värre kammar än vad som finns i orginalsortimentet.
Användarvisningsbild
av Derank
Ingen mening att chippa den motorn, jag gjorde det själv då jag var ung och inte förstod bättre, ger absolut ingenting.
Användarvisningsbild
av lennarte
mattsson81 skrev:om man sänker avgasmottrycket lite så kan man höja tändningen lite
brukar gå att polvända vevaxelsensorn så får man 3 grader till om jag inte minns fel
annars får man fixa så det går å chippa tändboxen.
Bränsleboxen är ok så länge man inte går på några värre kammar än vad som finns i orginalsortimentet.
Jag polvände (skiftade plats får röd och blå kabel) min vevaxelgivare, det ökade förställningen 4°. Jag gjorde det för jag kör på E85. Man kan jorda olika utgångar på tänd.boxen också. Där kan höja 3° eller sänka 3° eller 6°. Dom 2 senare alternativen är för länder med sämre bensikvaliteter. Totalt ska man kunna höja 6° om man både jordar ett stift i boxen och polvända vevaxelgivaren. Min motor (B234F, 16V) vill vi vissa tillfällen "tända bakåt" så mer än dom 4° grader det blev inte aktuellt just nu. Har dock skaffat en 2-polig 3-vägsbrytare så jag kan få +6°, +3° och -3° när jag har den polvänd också. Då är alltså läge -3° standard tändläge, vid polvänd vevaxelgivare. Det kan skilja lite på grader, på minblev det 4°, men 3° ska det vara. Om jag monterar 3-vägsbrytaren är det i så fall för att kunna sänka tändningen vid start
av mattsson81
Man kann väll säga så här att original motorn så är det inte lönt å chippa men jag har gjort ett antal Volvo original rallybilar å där finns det lite att hämta med rätt tändkurva, soppan hänger med ganska bra i soppaboxen iochmed luftmassemätaren men man behöver maxa spridarna samt höja varvstoppet.

å sen ska man ge fan i öppna luftfilter direkt på mätaren. original luftburk å filter klarar över 300hk utan problem. det enda man kan tänkas göra är att öppna upp flödet Inn i boxen
av mattsson81
tilläg det ligger 4 olika tändburvor i tändboxarna som man väljer genom att jorda olika stift.
så man kann i praktiken programera inn 4 helt olika kurvor och som lennarte skriver välja dom med en brytare.

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]