Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av FreddanNo1
Jag undrar när ABS kom på 740 GL och 760 GLE?
Om kamremmen går av på dessa bilar, går kolvarna emot och motorn havererar? Eller händer inga skador som gamla 240?
av volvo244gle
När det gäller den vanliga 4-cylindriga B230-motorn så är det endast B230K, förgasarmotor som fanns -87, som skadas vid problem med kamremmen.
Alla övriga B230 går det fint att köra av remmen på, kolvarna kan normalt sett inte krocka med ventilerna.

ABS var aldrig standard, men började bli lite vanligare runt år -90 vad jag märkt. Någon har säkert koll på när det först dök upp. :)
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har en -88B (tidig -89-a) mad ABS. Detta är första modellen med ABS-modulatorn monterad i motorrummet. Tidigare modeller sitter både den och elektroniken i höger "reservhjulsbalja" bak i "skuffen". Skulle förmoda att det fanns ABS som tillval redan -82 på 760 som ju då var ett "under av lyx". Vet också att det på tidiga 760 fanns en modell med 4 givare till ABS-en och då hade den en tidig form av antispin också. Då satt givarna på varsin sida om "bakaxelklumpen", senare modeller har en givare i "bakaxelklumpen" och är samma givare som till hastighetsmätaren. Detta kom till -85 års modell. Skulle tro att ABS fanns som tillval på 740 från och med då, alltså -85.

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]