Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av minus
Hej, jag förstår att min fråga kommer att bli svår att svara på men vi kan ju försöka...

Jag har helt snöat in på 945:or och har nu ett erbjudande att köpa en 95:a som endast gått 14.000 mil. I princip ingen utrustning alls förutom ECC.
Det är inte frågan om någon samlarbil utan den kommer att användas dagligen, ca 1000 mil per år.
Bilen kommer att kosta 35.000kr. Ganska mycket för en 20 år gammal bil men som sagt gillar jag modellen skarp och den är i bra skick med få mil.
Det som gör mig lite kluven är att om jag istället tittar på V70 så kan jag i princip få en 10 år yngre bil för nästan samma pengar. Inte alls samma charm enligt mig men är det idiotiskt att tro att en 945 kan hålla ihop lika bra som en 10 år yngre bil?
Användarvisningsbild
av frasse4
Det låter som väldigt dyrt i mina öron. Classic modellerna dvs. -98 brukar ju inbringa lite högre priser om de inte gått så långt men även där låter 35 kkr magstarkt. Jag har full förståelse för att man tycker att 940 har sin charm, jag gick ju själv nyss från en V70 -05 till en 940 -93 MEN tänk på att 940 upplevs som en mycket äldre bil. Den är mer tungstyrd, mer tungbromsad, långsammare, mindre säker osv.

Även om 940 är väldigt driftsäkra var de ju inte designade för att hålla 20+ år. Man får vara beredd på att skruva lite själv, typ ta bort dörrklädsel och smörja lås och fönsterhissmekanismer. Sedan åldras plastdelar, exempelvis gavlarna på kylaren, kablar i motorrummet får med tiden spröd isolering. Men det är ju oftast lätta saker att åtgärda och perfekt om man vill lära sig lite om hur en bil fungerar.

Så på frågan lika driftsäker som en V70N är nog svaret nej, man kan inte köra hela året utan att lyfta på motorhuven. Är jag då missnöjd med mitt byte? Nej, jag tycker min 940 har mycket charm också!
Användarvisningsbild
av SBergdahl
White skrev:35.000kr är rena överpriset! Möjligen 25.000kr så är man närmre sanningen.

Skulle vilja säga att 945:an är minst lika driftsäker, men skulle något hända kan man i princip laga med hammare och skiftnyckel. (jaja, lite överdrivet kanske...)
Felens art är nog mest annorlunda. Som frasse4 var inne på, torra slangar mm har inte hunnit uppenbara sig i samma utsträckning på en tio år nyare bil. Sen är det förmodligen enkelt att fixa men det hjälper bara om det händer när man har möjlighet att fixa det :)
av NilsO
Jag är inte säker på att priset är så väldigt mycket i överkant, om den verkligen är i gott skick. 940 kombi verkar bli dyrare än de flesta andra bilar av samma ålder, bortsett från rariteter och lyxbilar. Sen är det förstås objektivt sett för dyrt för en såpass gammal bil, men där spelar ju tillgång och efterfrågan in.

Du kan ju alltid försöka hitta saker som kommer behöva åtgärdas snart, och på det viset få ner priset lite. Bromsar och avgassystem kan ju vara på upphällningen även om bilen inte gått särskilt långt.

Kolla också så att körsträckan verkligen stämmer, t ex genom att jämföra gamla besiktningsprotokoll.
Användarvisningsbild
av White
SBergdahl skrev:
White skrev:35.000kr är rena överpriset! Möjligen 25.000kr så är man närmre sanningen.

Skulle vilja säga att 945:an är minst lika driftsäker, men skulle något hända kan man i princip laga med hammare och skiftnyckel. (jaja, lite överdrivet kanske...)
Felens art är nog mest annorlunda. Som frasse4 var inne på, torra slangar mm har inte hunnit uppenbara sig i samma utsträckning på en tio år nyare bil. Sen är det förmodligen enkelt att fixa men det hjälper bara om det händer när man har möjlighet att fixa det :)
Sällan kylar och tryckslangar torkar ut. Men däremot bör man byta vacuumslangarna då dom brukar vara torrspruckna, men det kan man ju göra i förebyggande.

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]