Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av w300i
Har en 740,tidig 88a med LH 2.2 och b230f som började gå illa i helgen,och sen innan är inte tomgången helt hundra på den.

Förra ägaren har alltså pluggat ena slangen från tomgångsmotorn,som går till den stora slangen luftmassemätaren sitter i. Då är tomgången bra,men ända sen jag köpte bilen i somras så har den varit väldigt trött och gått hackigt emellanåt så till sist beslöt jag mig för att testa byta tomgångsmotorn. Så jag skaffade en bättre begagnad och kopplade in alla slangar som dom ska sitta,men då istället så går tomgången uppemot 4-5000 rpm istället och vägrar gå ner. Har prövat göra rent spjällhuset och justerat spjället,tog även lös hela spjällhuset och bytte packningen. Har också gått över insuget med startgas och letat tjuvluft men inte hittat nåt. Vad kan orsaka denna oroliga gång och höga tomgång?
Om motorn går på tomgång (om än taskigt) med en slang till tomgångsmotorn pluggad är det en luftläcka någonstans. Har du AC?? i så fall har du en vakuumtank under stötfångaren Slangen dit läckte på min. Har du AC är även värmesystemet vakuumstyrt. Kolla även bromsservon. Plocka bort och plugga en efter en slang, tänk även på vevhusventilationen och oljefällan. Så här skev jag för någon dag sedan om att justera gasspjället och spjällkontakten. Skruven till gasspjället får inte användas till tomgångsjustering, endast som stoppläge för spjället
Skruva i skruven så de precis rör stoppen. Om man öppnar och stänger spjället (det ska gå tillbaka helt med fjäderkraft) så hör du när stoppet precis går mot skruven när du öppnar och släpper spjället. Då fastnar inte länge spjället i stängt läge, och när det är exakt i det läge när skruven nuddar stoppen så skruvar du in skruven ett halvt varv och låser fast den med muttern. Montera spjällhuset och vrid på det så du hör att det "klickar" i brytaren. Justera så spjällkontakten så att det klickar i den precis när du rör gasspjället från tomgångsläge, och likaså till tomgångsläge. Det ska alltså klicka i kontakten just precis när gasspjället öppnas, och när gasspjället stängs. Är detta nu riktigt gjort och vevhusventilationen, oljefällan och slangar däremellan är hela och rena ska det fungera. Sitter även flamfälla som ska se ut så här https://www.skruvat.se/Flamfalla-P11891.aspx finns en äldre modell som du ska kasta om du har den
av w300i
lennarte skrev:Om motorn går på tomgång (om än taskigt) med en slang till tomgångsmotorn pluggad är det en luftläcka någonstans. Har du AC?? i så fall har du en vakuumtank under stötfångaren Slangen dit läckte på min. Har du AC är även värmesystemet vakuumstyrt. Kolla även bromsservon. Plocka bort och plugga en efter en slang, tänk även på vevhusventilationen och oljefällan. Så här skev jag för någon dag sedan om att justera gasspjället och spjällkontakten. Skruven till gasspjället får inte användas till tomgångsjustering, endast som stoppläge för spjället
Skruva i skruven så de precis rör stoppen. Om man öppnar och stänger spjället (det ska gå tillbaka helt med fjäderkraft) så hör du när stoppet precis går mot skruven när du öppnar och släpper spjället. Då fastnar inte länge spjället i stängt läge, och när det är exakt i det läge när skruven nuddar stoppen så skruvar du in skruven ett halvt varv och låser fast den med muttern. Montera spjällhuset och vrid på det så du hör att det "klickar" i brytaren. Justera så spjällkontakten så att det klickar i den precis när du rör gasspjället från tomgångsläge, och likaså till tomgångsläge. Det ska alltså klicka i kontakten just precis när gasspjället öppnas, och när gasspjället stängs. Är detta nu riktigt gjort och vevhusventilationen, oljefällan och slangar däremellan är hela och rena ska det fungera. Sitter även flamfälla som ska se ut så här https://www.skruvat.se/Flamfalla-P11891.aspx finns en äldre modell som du ska kasta om du har den
Finns ej AC på min då det är en riktig snikmodell :P Vevhusventilationen har jag rengjort och kontrollerat att alla slangar är hela.

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]