Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mogge16v
#1141531
Hej gjorde ett motorbyte från en 16v b234 till en b230f måste jag då byta styrboxarna? och isånnafall vilka ska jag ha elsystemet är lh 2.4
Användarvisningsbild
av lennarte
#1141555
När man gör ett motorbyte till en annan motortyp måste man ta med boxarna (även till tändningen) för motorerna är olika "konfigurerade". Även om det är samma typ av motor behöver man ibland ta med boxarna (om det ska fungera "optimalt) för det kan skilja mellan årsmodeller. Även på B234F skiljer det mellan -89 och 90 års modell. En B230F med LH2.4 motor bör vara samma mellan -88B (tidig -89) till 91 (gäller förmodligen även 240). -92 års 740 hade ett helt annat insprutnings och tändningssystem (Rex/Regina, detta finns även på ett fåtal -91, ev. importerade bara) och med 940 finns både FB och FD motorer också. Så det gäller att veta var din motor kommer från och skaffa samma typ, eller byta med någon. B234F motorn var inte vanlig när dessa bilar var nya, och är inte vanlig nu heller. så det kanske kan vara eftertraktade grejer. Det finns några på forumet (jag bl.a) som har en sådan motor. Och nu är det alltså en mindre... :( Om man byter komplett motor "rak av" så gäller detta, men byter du till en "ren" motor kan man ju ofta flytta över från gamla motorn det som skiljer, dock skiljer det nog lite för mycket mellan 230 och 234 för att göra det.
av Mogge16v
#1142844
lennarte skrev:När man gör ett motorbyte till en annan motortyp måste man ta med boxarna (även till tändningen) för motorerna är olika "konfigurerade". Även om det är samma typ av motor behöver man ibland ta med boxarna (om det ska fungera "optimalt) för det kan skilja mellan årsmodeller. Även på B234F skiljer det mellan -89 och 90 års modell. En B230F med LH2.4 motor bör vara samma mellan -88B (tidig -89) till 91 (gäller förmodligen även 240). -92 års 740 hade ett helt annat insprutnings och tändningssystem (Rex/Regina, detta finns även på ett fåtal -91, ev. importerade bara) och med 940 finns både FB och FD motorer också. Så det gäller att veta var din motor kommer från och skaffa samma typ, eller byta med någon. B234F motorn var inte vanlig när dessa bilar var nya, och är inte vanlig nu heller. så det kanske kan vara eftertraktade grejer. Det finns några på forumet (jag bl.a) som har en sådan motor. Och nu är det alltså en mindre... :( Om man byter komplett motor "rak av" så gäller detta, men byter du till en "ren" motor kan man ju ofta flytta över från gamla motorn det som skiljer, dock skiljer det nog lite för mycket mellan 230 och 234 för att göra det.
Vet du vad det är för bränsle och tändbox till b230f LH 2.4
Användarvisningsbild
av lennarte
#1143241
Mogge16v skrev:Vet du vad det är för bränsle och tändbox till b230f LH 2.4
Som jag skrev finns det olika på olika årsmodeller. Vissa kan kanske passa ändå, men jag vet inte detta. Jag har sett en lista på nätet på detta men hittar den inte nu. Försök få reda på vad för årsmodell det är på motorn först (motornummer) och utgå från det sedan.
nivenko skrev:Om 16Vtoppen är OK kan du nog få någon tusenlapp på blocket för den :-)
Det stämmer nog, det rullar ju ännu några sådana i trafik och ju äldre dom blir desto större är ju risken för kamremshaveri (bristande service)

Ps, om toppen är skrot är jag intresserad av den ändå. För reservdelar (kamaxlar, ventiltryckare).
av Mogge16v
#1143862
lennarte skrev:
Mogge16v skrev:Vet du vad det är för bränsle och tändbox till b230f LH 2.4
Som jag skrev finns det olika på olika årsmodeller. Vissa kan kanske passa ändå, men jag vet inte detta. Jag har sett en lista på nätet på detta men hittar den inte nu. Försök få reda på vad för årsmodell det är på motorn först (motornummer) och utgå från det sedan.
nivenko skrev:Om 16Vtoppen är OK kan du nog få någon tusenlapp på blocket för den :-)
Det stämmer nog, det rullar ju ännu några sådana i trafik och ju äldre dom blir desto större är ju risken för kamremshaveri (bristande service)

Ps, om toppen är skrot är jag intresserad av den ändå. För reservdelar (kamaxlar, ventiltryckare).
Har redan sålt allt :)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1143874
Mogge16v skrev:Har redan sålt allt
Misstänkte det, det var inga svårsålda "grejer" du hade.....
Hur går det med "nya" motorn då?
av Mogge16v
#1143878
lennarte skrev:
Mogge16v skrev:Har redan sålt allt
Misstänkte det, det var inga svårsålda "grejer" du hade.....
Hur går det med "nya" motorn då?
Får inte den att gå som den ska men har inte bytt boxarna så misstänker att det är där felet sitter

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]

Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]