Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lilleman
hej det är ett skumt fel på min fars 940gl b230fb hastighetsmätaren funkar bara ibland det skumma är att den funkar om man lyfter bilen på bakaxelen så funkar den alltid men sänker man ner den och kör iväg så funkar den inte han har rengjort kontakten på bakaxelen och felkoden är 3-1-1 ingen signal från hastighetsmätare vi har lyft upp bilen och kört samtidigt känt och lirkat med sladden det blir ingen skillnad den funkar. men sänker man ner den och kör så kan den funka en liten bit för att sedan lägga av igen.hittar ingen glappkontakt nånstans nån som har nåt tips på vad det kan vara nåt som jag har glömt att kolla mvh/roger :( glömde skriva den har ingen abs om det har nån betydelse
Användarvisningsbild
av Rirojej
Kabeln rör sig upp och ner hela tiden har jag hört så där kan va "osynligt" glapp i den
av lennart lundberg
Hej!
Kanske detta kan var något.
Jag har haft något liknande problem på en Volvo 740 -90. Visade ibland och ibland inte hastigheten. Då var det glapp på kortet som sitter bakom hasighetmätarens visare. Börja med att knack på instrumentet när den inte visar något utslag när du kör. Om den hoppar igång igen så har du glapp på någon av lödpunkterna på kortet. Jag lödde om alla lödställena och felet försvann.

Lennart 960
Användarvisningsbild
av lilleman
tack för svaren skall kolla det mvh/roger :)
Användarvisningsbild
av lilleman
lennart lundberg skrev:Hej!
Kanske detta kan var något.
Jag har haft något liknande problem på en Volvo 740 -90. Visade ibland och ibland inte hastigheten. Då var det glapp på kortet som sitter bakom hasighetmätarens visare. Börja med att knack på instrumentet när den inte visar något utslag när du kör. Om den hoppar igång igen så har du glapp på någon av lödpunkterna på kortet. Jag lödde om alla lödställena och felet försvann.

Lennart 960
tackar för alla tips det var glapp i några lödpunkter nu funkar det igen (:-) mvh/roger
av lennart lundberg
Hej!

Kul att du skrev några rader hur det gick för dig.

Lennart 960
Användarvisningsbild
av lilleman
lennart lundberg skrev:Hej!

Kul att du skrev några rader hur det gick för dig.

Lennart 960
jag håller med det är alltid kul och veta om det löst sig :D mvh/roger
av Ivar
Hej.

Ja drar upp en gammal tråd igen eftersom problemen överensstämmer med mina, dock så har min mätare slutat röra sig helt olch hållet nu. :(

Frågan är: kan man bygla kablarna på kontakten vid givaren och se om man får nåt utslag? eller mäta på nåt annat sätt och se om kablarna är hela?

Mvh
av Fixaren
Ivar skrev:Hej.

Ja drar upp en gammal tråd igen eftersom problemen överensstämmer med mina, dock så har min mätare slutat röra sig helt olch hållet nu. :(

Frågan är: kan man bygla kablarna på kontakten vid givaren och se om man får nåt utslag? eller mäta på nåt annat sätt och se om kablarna är hela?

Mvh
Efter ett verkstadsbesök slutade min hastighetsmätare att fungera. Det visade sig att det var kabelbrott i sladden vid bakaxeln. Den sitter i en krympslang så det kan vara bökigt att se. Det sitter ett kontaktstycke där iaf. Kolla om det är där felet är.

Svårt att beskriva då jag inte haft bilen på ett år så minnet sviktar. Men det lär ju vara ett inte alldeles ovanligt fel.
Användarvisningsbild
av enpc
Hej

Mät upp kabeln från givaren och om den är ok så byt givaren i bakaxeln.

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]

Volvo car UX

Hur funkar det? Flyter det på bra?

Bensinpriser v2

Skiljde nästan 3:- mellan diesel och bensin i[…]