Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej.

Jag har en Volvo 945 Ltt-1996 som saknar den där Spännanordningen/Spännarm som man spänner generatorremmen med.
Min bil har ingen A/C. För det spelade tydligen roll enligt Volvo då dom dessa spännare tydligen är olika för bilar med och utan A/C

Volvos reservdelsnummer på den här reservdelen är 9146963.

Men nu till det tråkiga. Volvo har slutat att sälja den här reservdelen. Så vart kan jag få tag på en sån?

Det är verkligen akut eftersom jag inte kan sträcka upp fläktremmen. Så den håller på att åka av känns det som. Den slirar och skriker hela tiden.

Så nu vore oerhört glad om ni kan tipsa mig om vart jag kan finna en sån här eller om någon av er eller nån polare kanske har någon som är till salu?

Tack på förhand.
Denna är listad som ersättare http://www.skandix.de/en/spare-parts/el ... r/1019265/

Du kan kolla med VIN-nummer om den ska passa din bil
robinb3rgsten skrev:Skroten går säkert o hitta om man letar.. men går de inte spänna ändå? Har gjort sönder den grejen på 240in men sätter bara i kofot mellan generator o block o bänder lite lagom som remmen blir spänd o drar åt skruvarna sen är de klart

Tack för svaret.

Jag har gjort så redan men den blir inte så spänd som jag vill. Antingen är remmen för lång eller så beror det på spännaren.

Men jag vill köpa en spännare ändå.
Enklast på skylten i motorrummet. Det börjar på "YV…", jag har för mig det står i andra eller tredje raden i första kolumnen på skylten. De sista sex siffrorna i VIN-numret är chassinumret.

Men det finns också på registreringsbeviset, eller om du söker på ditt registreringsnummer på Transportstyrelsens tjänst.
Sen en sak till: Om remmen låter, wobblar och verkar vilja åka av, så är den antagligen utsliten. En rem i bra skick behöver inte spännas särskilt hårt för att göra sitt jobb tyst och effektivt. Det är ändå viktigt att den är korrekt spänd, för annars slits den ut fort.

Jag tror det är vanligt att folk spänner remmarna alldeles för hårt, ofta för att bli av med gnissel eller oljud. Ibland så hårt att fästet till t ex servopumpen kröks. (Generatorns fäste är lite robustare.) Men om remmen väl börjat låta så är den egentligen körd och ska bytas. Att de låter beror i sig inte på att de är dåligt spända, utan på att de är slitna.

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej ti[…]

Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]