Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan, köpte mig en 744 igår för en billig summa då den går dåligt
den har bra komp, tändstift ser bra ut men den har ingen lambda sond kan det vara problemet till att den går dåligt tro, lambdan "säger" väll hur mycket bränsle motorn vill ha? så om den inte finns borde det bli lite knas kanske?
den lägger nästan av helt om man inte gasar när man står still och om man rullar med växel i så går det hyffsat okej men inte bra, den hoppar inte fram men går väldigt ojämnt och är väldigt slö vid gaspådrag
Har du bara ett öppet hål på avgasröret där lambdasonden skall sitta?
Nu är det så här att ingen motor fungerar med lambdasond vid en kallstart. Sonden skall värmas upp till 300°C innan den börjar jobba och även katalysatorn skall värmas till en liknande temperatur. Så i ditt fall borde motorn fungera ändå. Vid kallstart går motorn i ett förprogrammerat läge ända tills rätt motortemperatur infaller.
Sondens uppgift är att tala om för styrdatorn hur bra eller dålig luft/bränsleblandningen är. Styrdatorn skall då justera blandningen efter sondens värden, om det behövs.

Att tändstift "ser bra ut" betyder i stort sett inget alls i sammanhanget. Tändstift kan för ett vanligt "medelsvenssonbilistöga" se bra ut, men vara urdåligt ändå. Kolla den här sidan:
http://www.gnttype.org/techarea/engine/plugs.html
Alla stiften på sidan har förmodligen (minst?) ett fel, men det syns inte med en snabb blick på alla. (Jag har inte lusläst sidan) Största säkerhet med stiften får du med nya stift av rätt sort.
Motorn B230FK kom först på 940 årsmodell 95, och fanns aldrig på 740. Så den måste vara utbytt. Frågan är väl om man då också bytt motorstyrning, eller behållit den som satt i bilen från början. Inte alla 740 hade lambdareglering. Om det t ex är en tidig 740 turbo så hade den antagligen Motronic, som inte hade lambdareglering. Men själva motorn (B230ET) går att byta mot en B230FK utan att byta motorstyrningen. Så du får försöka lista ut vad som egentligen sitter i bilen.
NilsO skrev:Motorn B230FK kom först på 940 årsmodell 95, och fanns aldrig på 740. Så den måste vara utbytt. Frågan är väl om man då också bytt motorstyrning, eller behållit den som satt i bilen från början. Inte alla 740 hade lambdareglering. Om det t ex är en tidig 740 turbo så hade den antagligen Motronic, som inte hade lambdareglering. Men själva motorn (B230ET) går att byta mot en B230FK utan att byta motorstyrningen. Så du får försöka lista ut vad som egentligen sitter i bilen.
jag vet faktiskt inte helt 100 vilken motor det är, b230 med elektroniskt insprut och turbo är det och ägaren sa b230fk så jag antog bara att det är den innan är den bessad med en b230f och årsmodell på bilen är 1990.. motorstyrning vet jag inte kan man titta det på nåt vis?
Rådlös skrev:Har du bara ett öppet hål på avgasröret där lambdasonden skall sitta?
Nu är det så här att ingen motor fungerar med lambdasond vid en kallstart. Sonden skall värmas upp till 300°C innan den börjar jobba och även katalysatorn skall värmas till en liknande temperatur. Så i ditt fall borde motorn fungera ändå. Vid kallstart går motorn i ett förprogrammerat läge ända tills rätt motortemperatur infaller.
Sondens uppgift är att tala om för styrdatorn hur bra eller dålig luft/bränsleblandningen är. Styrdatorn skall då justera blandningen efter sondens värden, om det behövs.

Att tändstift "ser bra ut" betyder i stort sett inget alls i sammanhanget. Tändstift kan för ett vanligt "medelsvenssonbilistöga" se bra ut, men vara urdåligt ändå. Kolla den här sidan:
http://www.gnttype.org/techarea/engine/plugs.html
Alla stiften på sidan har förmodligen (minst?) ett fel, men det syns inte med en snabb blick på alla. (Jag har inte lusläst sidan) Största säkerhet med stiften får du med nya stift av rätt sort.
ja det är bara ett hål i avgasröret med gängor i
stiften provkördes i min pappas 940 och det funkade utan problem så dom borde ju vara ganska bra men hade ändå tänkt att köpa nya imorgon

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej ti[…]

Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]