Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av VolvoTitan
Tänkte se om någon kunde hjälpa mig med ett problem som jag inte kan sätta fingret på.

Jag körde bilen nästan 20 mil i fredags och då gick bilen hur bra som helst, startade med en gång och hackade aldrig sen ställde jag den på fredags kväll och rörde aldrig bilen tills idag (söndag) vid 12-tiden.
Det började med att bilen inte startade överhuvudtaget, motorn gick runt och allt lät som det skulle men den tände aldrig. Till slut gav jag upp och fick hjälp med att bogsera igång den, efter ett tag gick den igång men går fruktansvärt ojämnt iaf vid gaspådrag bilen hackar och tappar kraft vid körning, jag kollade datorn och fick inga felkoder (1-1-1). Tänkte att det kanske var soppapumpen med den låter precis som den ska

Någon som har någon idé om vad det kan röra sig om?
väldigt tacksam för svar
Användarvisningsbild
av Jocke S.
VolvoTitan skrev:Tänkte se om någon kunde hjälpa mig med ett problem som jag inte kan sätta fingret på.

Jag körde bilen nästan 20 mil i fredags och då gick bilen hur bra som helst, startade med en gång och hackade aldrig sen ställde jag den på fredags kväll och rörde aldrig bilen tills idag (söndag) vid 12-tiden.
Det började med att bilen inte startade överhuvudtaget, motorn gick runt och allt lät som det skulle men den tände aldrig. Till slut gav jag upp och fick hjälp med att bogsera igång den, efter ett tag gick den igång men går fruktansvärt ojämnt iaf vid gaspådrag bilen hackar och tappar kraft vid körning, jag kollade datorn och fick inga felkoder (1-1-1). Tänkte att det kanske var soppapumpen med den låter precis som den ska

Någon som har någon idé om vad det kan röra sig om?
väldigt tacksam för svar
Fördelarlock och rotor...
av VolvoTitan
Ok då ska jag ta och testa det. Är det svårt att byta fördelarlock och rotor? den sitter ju inte direkt bra till på en b230F motor, där bak vid torpedväggen.

Bör jag tänka på något speciellt? sitter rotorn fastskruvad eller är den bara att dra bort? kan man sätta fördelarlocket fel eller finns det bara ett sätt som den passar?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
VolvoTitan skrev:Ok då ska jag ta och testa det. Är det svårt att byta fördelarlock och rotor? den sitter ju inte direkt bra till på en b230F motor, där bak vid torpedväggen.

Bör jag tänka på något speciellt? sitter rotorn fastskruvad eller är den bara att dra bort? kan man sätta fördelarlocket fel eller finns det bara ett sätt som den passar?
*Lyft bort tändkablarna (gör en anteckning på hur dom satt).
*Skruva upp tre skruvar runt fördelarlocket [8:ans nyckel] (skruvarna sitter fast i locket = går ej att ta bort). Dom sitter dumt...
*Lyft bort locket.
*Dra bort rotorn (använd verktyg så blir det lättare).
Användarvisningsbild
av lilleman
hej fördelarlocket sitter med 3-skruvar så det kan bara sitta på ett sätt rotorn drar du av det är ett spår i fördelarens axel som rotorn skall in i titta i hålet på rotorn så finns där en kil som skall gå in i spåret på axelen lycka till glöm inte hur tändkablarna skall sitta på locket mvh/roger :) godhjul
av uabelho
Hej,

Lyfter den här gamla tråden då jag har liknande problem.

Jag har också probelm med min 740 -90 med B230F motorn.
Bilen gick dåligt vid fuktig väderlek, och betedde sig precis som att det är nåt skit med fördelarlock eller tändkablar. Jag har demonterat fördelarlocket för att undersöka det.

Skall det inte vara nån packning mellan fördelarlock och fördelare? Det sitter det iaf inte på min. Och jag tycker det ser jäkligt skumt ut, för när jag tagit bort fördelarlocket så är det liksom "hack" i godset på fördelar-delen på tre ställen. Jag har sett bilder på andra fördelare till B230F och de har också dessa "hack". Men detta gör ju att det absolut inte blir tätt mellan fördelare och lock, och det måste väl vara jättedåligt om det kommer in fukt där?

Tacksam för svar,
Micke
av uabelho
Hej,

Ska det vara nån packning eller liknande mellan fördelarlock och fördelare, eller hur blir det annars tätt så det inte kommer in fukt till rotor och kontakter?

Det ser inte ut som att det bli tätt alls på min 740 -90 B230F. :-/
Användarvisningsbild
av emwtur
det kanske är dräneringshål :-)
Skämt åsido men om det är helt tätt kan ju inte kondens komma ut,
man får väl anta att volvo satt fördelarlocket där det sitter för att inte vatten skall spruta på det !

/emwtur
av uabelho
Tack för svaret.

Ja, visst har jag funderat över om det inte är dräneringshål. Men ska det verkligen inte vara tätt? Nu blir det ju tre hål där det kan komma in/ut fukt hur lätt som helst. Jag har alltid trott att fukt i fördelarlocket är totalförbjudet...

Ingen som vet på rak arm hur det ska se ut?
Användarvisningsbild
av emwtur
Hur skulle fukten komma in ?

den måste "skvätta" in - chansen att den gör det, där locket sitter är minimal !
Om det kommer in fukt så kan den ju iallafall ventileras ut !
jag tror faktiskt att största chansen att få in fukt är när man har loss locket !

/emwtur
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]