Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Moheisssenjr7
Hej!
Först och främst vill jag berättta att jag är ny på forumet.
Jag har en Volvo 740 89 med en vanlig b230f som inte vill gå som den ska.

Motorn gick as bra för ett tag sen men jag tänkte det vore inte så dumt o byta tändstift och tändkablar vilket jag gjorde, men samma dag så tog jag en tur ca 1 mil och då tvär dog den mitt under färd efter stift och Kabel bytet. (Jag råkade sätta dit fel stift märkte jag så bytte det till det rätta).
Bogserade igång den och därefter gick han precis som vanligt i några dagar därefter samma problem uppstod.
Bytte fördelare, fördelarlock, rotor, spole,stift, och sedan lämnade den till en verkstad. Kompressions test utfördes och den låg på 11kg på alla fyra. Mekanikern konstaterar att soppan kommer fram, alla givare fungerar men gnistan var för dålig så jag bytte styrenhet. Då fick han liv i ca 30 minuter inte ens det. då började han hacka och hosta på tomgång och så fort man ger lite gas så dör han direkt. Ibland kan han gå igång som vanligt i två min och ibland inte alls.
Efter lite tänkande och lite samtal så kom jag fram att det kan vara glapp i nån sladd eller kabel iom att startar ibland och att alla givare och relä funkar. Eventuellt kortslutning. Finns det något mer som kan orsaka detta? Önskar vänligen att få svar snarast.
Användarvisningsbild
av lennarte
http://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_740.pdf
Läs igenom detta och lär det hur det fungerar, det är till stor hjälp vid felsökning. Du kan även kolla att vissa saker fungerar, B.la spridarrelät, vevaxelgivaren (kan vara problemet i detta fall), spjällkontakten, tomgångsmotor m.m. Om det finns felkoder kan man utläsa vad det kan vara, men även om det inte finns felkoder talar det om en del. Felkoder "blir till" när felet uppkommer och när du nollat dom måste du köra en runda för att det e.v ska komma nya. Skriv därför upp dom felkoder som e.v. finns innan du raderar.
av Moheisssenjr7
roh66 skrev:Hej Moheisssenjr7!

Felkoder? Kanske spjällaxelkontakten?

Mvh.R.

Tjena!
Har kollat felkodsdosan på 6:an och 2:an och det lyser 1-1-1 på båda.
Vart sitter spjällaxelkontakten isf? Det har mekanikern inte nämnt för mig...
av NilsO
Moheisssenjr7 skrev: Mekanikern konstaterar att soppan kommer fram, alla givare fungerar men gnistan var för dålig så jag bytte styrenhet.
Dålig gnista, dvs röd- eller gulaktig och att den inte "knäpper" högljutt, brukar bero på fel i tändspolen. Eller möjligen på överslag någonstans mellan tändspole och tändstift. Inte på fel i styrenheten eller tändslutsteget. Så det kan ju vara något att kolla.

Spjällkontakten ger inte startproblem. (Misstänker du den kan du koppla ur den – motorn startar även med den urkopplad.) Man brukar inte heller få några felkoder vid startproblem. tyvärr.
av Moheisssenjr7
NilsO skrev:
Moheisssenjr7 skrev: Mekanikern konstaterar att soppan kommer fram, alla givare fungerar men gnistan var för dålig så jag bytte styrenhet.
Dålig gnista, dvs röd- eller gulaktig och att den inte "knäpper" högljutt, brukar bero på fel i tändspolen. Eller möjligen på överslag någonstans mellan tändspole och tändstift. Inte på fel i styrenheten eller tändslutsteget. Så det kan ju vara något att kolla.

Spjällkontakten ger inte startproblem. (Misstänker du den kan du koppla ur den – motorn startar även med den urkopplad.) Man brukar inte heller få några felkoder vid startproblem. tyvärr.

Nu bogserade vi igång den och den startar även om jag stänger av den och startar den igen så går han. Jag kollade på sidan av fördelarlocket och man kan se tydligt att det sker gnista där inne. Blå gnista. Märkligt... nu vet jag ju inte om den är normal igen eftersom jag har ju bogserat igång den likadant ett antal gånger innan och då var han igång en kort stund.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Moheisssenjr7
En uppdatering. igår fick jag felkod: 1-1-3 och då kan det va fel i boxen, kortsluten lambda eller spridarna. Jag antar att spridarna är skitiga eftersom bilen började strula några dagar efter att jag hällde i en rengörings tillsats i tanken. när motorn hostar och hackar på startläget, så fort man ger den lite gas så dör han direkt.

Användarvisningsbild
av lennarte
Moheisssenjr7 skrev:motorn hostar och hackar på startläget, så fort man ger den lite gas så dör han direkt.
Går den på startgas?? Om du provar med startgas, lossa den klena slangen mellan BTR och insug vid BTR-en och spruta i slangen. Skräp som lossnar ska hamna i bränslefiltret (det mesta skräp finns i tanken). Lossa även returslangen till tanken (också vid BTR-en) och sätt en petflaska (en bit slang) där och kör på starten. Det ska komma ordentligt med bensin, fylla 1,5l på en halv minut. Då vet du att det kommer bensin fram. Lossar du hela railsen och lyfter försiktigt upp den (lirkar lite på spridarna) så får du upp alla spridarna (hänger med en klämma i railsen). Lägg något som samlar upp bensinen under spridarna och kör på starten. det ska komma en fin duschstråle (samtidigt i alla), inga droppar och/eller sneda sprut.
av Moheisssenjr7
lennarte skrev:
Moheisssenjr7 skrev:motorn hostar och hackar på startläget, så fort man ger den lite gas så dör han direkt.
Går den på startgas?? Om du provar med startgas, lossa den klena slangen mellan BTR och insug vid BTR-en och spruta i slangen. Skräp som lossnar ska hamna i bränslefiltret (det mesta skräp finns i tanken). Lossa även returslangen till tanken (också vid BTR-en) och sätt en petflaska (en bit slang) där och kör på starten. Det ska komma ordentligt med bensin, fylla 1,5l på en halv minut. Då vet du att det kommer bensin fram. Lossar du hela railsen och lyfter försiktigt upp den (lirkar lite på spridarna) så får du upp alla spridarna (hänger med en klämma i railsen). Lägg något som samlar upp bensinen under spridarna och kör på starten. det ska komma en fin duschstråle (samtidigt i alla), inga droppar och/eller sneda sprut.

Bytte spridare och spridarrelä, samt testade med startgas utan något vidare resultat. Bogserade igång den då gick den igång. Och kan även stänga av och starta på motorn...

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej ti[…]

Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]