Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jocke4u
#1135998
Hej,

Tjejen har en Volvo 940 2.3L 1991 som beteer sig väldigt konstigt.

1) Ibland vägrar den att starta
2) Ibland har den problem att ladda
3) Ibland slutar lamporna i instrumentet att lysa och värmefläkten går ner i varv
4) Ibland dör den för tomgången försvinner (ofta i samband med 3)

Tidigare kom jag på en "fix" som "löste" problemet och det är att slå till instrumentbrädan över instrumentet.
Jag tror mig ha läst om att problem med instrumentklustret kan orsaka massa konstiga fel; liknande ovan.

Stämmer det att instrumentklustet troligen är källan till problemet?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1135999
När den håller på sådär, vad händer om du vrider nyckeln försiktigt lite fram och tillbaks i tändningslåset? Glapp i tändningslåset kan orsaka mycket konstigt
av jocke4u
#1136000
Marlboroman skrev:När den håller på sådär, vad händer om du vrider nyckeln försiktigt lite fram och tillbaks i tändningslåset? Glapp i tändningslåset kan orsaka mycket konstigt
Inte något jag har noterat men skall testa sen.
Typiskt nog skulle hon besiktiga den idag och den dog under avgastestet och kunde inte startas. Så den får hämtas senare idag.
av NilsO
#1136031
Jag tycker det låter som det "klassiska" felet med glapp i kretsen till laddningslampan. Konkret brukar det vara glapp i kretskortsfolien på baksidan av instrumentklustret. Att det tillfälligt börjar fungera om man knackar till där gör att man kan vara i princip 100% säker på att det är just där problemet ligger.

För att generatorn ska ladda måste kretsen generator – laddningslampa – tändningslås vara hel. Om den bryts (glappar) slutar generatorn att ladda. Och laddningslampan mfl som skulle berättat om det tänds ju inte.
Senast redigerad av 2 NilsO, redigerad totalt 0 gång.
av Rådlös
#1136033
Jag tycker du bör beskriva lite bättre. När du säger att den vägrar starta, är det för att startmotorn inte går runt, eller är det bara motorn som inte reagerar (medan startmotorn "lever bra")? Startar den med bogsering eller hjälpstartkablar från en annan bil?
Har du kollat att det finns tändgnistor? Är du säker på att det finns bränsle fram till motorn? Har du prövat med startgas?
Har du kontrollerat laddningen och batteriet med mätinstrument? Lyser laddningslampan i instrumentpanelen när den inte skall lysa (då motorn är igång)?
Har du skött bilen med regelrätt service?
Har du läst ut några felkoder?

Den här våldsamma knytnäven tycker jag du skall undvika. Inget fel lagar sig själv för att du slår sönder det ännu mer. Sök i stället systematiskt efter felet (felen, det kan vara flera fel och följdfel av varandra) och åtgärda det på ett vedertaget sätt.
av NilsO
#1136044
Rådlös skrev: Den här våldsamma knytnäven tycker jag du skall undvika. Inget fel lagar sig själv för att du slår sönder det ännu mer.
Jag förtydligade ovan. Om felet påverkas tillfälligt när man knackar på instrumentbrädan beror det med nästan 100% säkerhet på ett glapp i kretskortsfolien på baksidan av instrumentklustret. Detta är ett ganska vanligt och välkänt problem på 940. Så det var bra att trådstartaren nämnde detta.

Många elfel beror på glapp – dåliga lödningar, lossade kontaktpressningar etc. Om man kan provocera fram eller tillfälligt få bort ett elfel genom att knacka, böja eller dra i ledningar etc, så är man på god väg att lokalisera det. Det är en vedertagen metod för felsökning.
av jocke4u
#1136055
NilsO skrev:
Rådlös skrev: Den här våldsamma knytnäven tycker jag du skall undvika. Inget fel lagar sig själv för att du slår sönder det ännu mer.
Jag förtydligade ovan. Om felet påverkas tillfälligt när man knackar på instrumentbrädan beror det med nästan 100% säkerhet på ett glapp i kretskortsfolien på baksidan av instrumentklustret. Detta är ett ganska vanligt och välkänt problem på 940. Så det var bra att trådstartaren nämnde detta.

Många elfel beror på glapp – dåliga lödningar, lossade kontaktpressningar etc. Om man kan provocera fram eller tillfälligt få bort ett elfel genom att knacka, böja eller dra i ledningar etc, så är man på god väg att lokalisera det. Det är en vedertagen metod för felsökning.
Tack :)
Var iväg till Returbilen i stan och skaffade ett intrument då det var lätt demonterbart. 300 kr var rätt billigt också.
När vi testade att starta bilen innan byte så startade den igen. Väl hemma så började jag demontera instrumentet och testade först med tändning på och ingen lampa lös. Knackade en gång med fingret på intrumentet och alla lampor tändes.

Bytte intrumentet och alla lampor verkar funka. Dock rörde sig hastighetsmätaren vid stillastående och enligt tjejen funkade inte vid färd.

Kanske kan flytta över hastighetsmätaren från den gamla till "nya"
av jocke4u
#1136057
Rådlös skrev:Den här våldsamma knytnäven tycker jag du skall undvika. Inget fel lagar sig själv för att du slår sönder det ännu mer. Sök i stället systematiskt efter felet (felen, det kan vara flera fel och följdfel av varandra) och åtgärda det på ett vedertaget sätt.
Absolut, det var ingen lösning på problemet utan fix på symptomet :D
av NilsO
#1136068
Ja, det är enkelt att flytta över mätaren. Man lossar i princip bara alla skruvar på baksidan av instrumenthuset. Sen kan man lyfta bort bakstycket och så ligger hastighetsmätaren och de andra mätarna där.

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej ti[…]

Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]