Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av MadMikeSweden
Har idag köpt en Volvo 945 Ltt av 1996 års modell.

Det sitter en bensinvärmare i bilen såg jag och ett tidur i mittenfacket bakom handbromsen.

Men hur funkar en sån här? Jag fattat absolut ingenting.

Hur startar man den?

Finns det någon av er som har en manual på en sån här? Eller om ni vet något ställe på nätet där det finns en manual?

Jag vet inte när den senast användes.

Måste man serva den tror ni och i så fall vad är det man ska serva på den?

Det vore intressant att få veta hur man ska trycka på det där tiduret för att få den att starta.

Är mycket tacksam för tips gällande detta.
av Rådlös
Du måste beskriva din värmare lite bättre. Är det något som ser ut som en rostfri ståltermos, kanske 40 cm lång och 10 - 15 cm i diameter? Står det någon skylt på den med fabriksnamn och modell? Kanske Volvo Flygmotor 091B?

Kontrollera detta och återkom. Gärna med ett foto på tiduret. Det förekommer några olika modeller.

Service är ganska enkel om man vet vad man skall göra. Glödstiftet kan sota igen och flamvakten kan också bli sotig. Om man provkör värmaren så skall den gå i minst 10 minuter eller mer. Om man bara startar och konstaterar att den fungerar och stänger av direkt så kommer den att sota igen.
Tack för svaret.

Bensinvärmaren ser ut som du beskrev och det står så här på den blåa skylten på den:

Typ: 091-B
År: 1996
4,7 Kw

Och tid-uret är av typ 4 i länken du gav mig
http://sa4aqs.co.nr/volvo/

Så hur servar man den ?

Vågar jag provstarta den enligt manualen eller kommer bilen brinna upp om jag inte servar den först? Den är säkert inte använd på många många år.
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Nej det ska mycket till innan det börjar brinna och dessa värmare är väldigt drift säkra, det enda som brukar vara dåligt efter många år är att fukt kommer in i flamvakten så att den inte fungerar samt att vattenpumpen kan läcka in kylarvätska i el-motorn.
Det är bara att prova, så när du startar lyssna att vatten pumpen går och känn att glödstiftet blir varmt ca 50 sekunder senare så startar fläkt motorn och bränsle pumpen som har ett tickande ljud (sitter på bak vid rambenet på förarsidan), ca 90 sekunder senare stängs värmaren av om inte flamvakten ser någon låga, då kommer fläktmotorn fortsätta i ca 100 sekunder för renblåsning.
Då den inte är använd på många år så kan det vara tomt i bränsleledningen så ett par start försök är inte ovanligt.
av Rådlös
Bara som en allmän upplysning i ämnet: Skulle cirkulationspumpen läcka eller vara allmänt dålig, så finns exakt rätt pump att köpa i fritidsbåthandeln till 2/3-delar av det pris Volvohandeln tar för en ny pump. Här är ett exempel på pumpen: http://www.seasea.se/cirk-pump-cm10p7-12v-16mm
Fritidsbåttillbehör i detta exemplet är alltså för en gångs skull billigare än biltillbehör.

Ett tillägg: På Tips och Tricks finns detta om din värmare: http://www.jagrullar.se/forum/images/fa ... armare.pdf

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej ti[…]

Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]