Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pastapasta
#1128349
Tjena skulle starta min 740 från 88 men den ville inte samarbeta. Tog loss tändstiften för att se om de vart någon gnista, men inget. Satt ett tändstift direkt från tändspolen men ingen gnista då heller. Har nu testat att byta tändspolen relät på expansionskärlet och tändmodulen men fortfarande ingen gnista. . .
Har tidigare märkt att bilen kan dö ibland som om tändningen slogs av för att sedan starta efter en sekund, oftast på motorvägen. Någon vänlig själ som har någon ide var felet kan ligga?? :roll:
av Rådlös
#1128356
En -88a eller -88b? Alltså tidig eller sen -88? Om du har en sen, levererad efter 1 juli 1988 så har du en vevaxelgivare. Kolla upp den speciellt när den krånglar. Har du en tidig så har du i stället en Hallgivare i fördelaren. Kolla upp den i stället.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1128390
Ett ganska enkelt sätt att kolla tändsystemet (modeller med Hallgigare) är att koppla bort båda kablarna vid tändspolen och sätta en provlampa mellan. Den ska blinka när du "kör" på starten. På bilar med diagnostikbox kan man kolla om vevaxelgivaren fungerar via den boxen
av pastapasta
#1128468
Det är en 88a så sitter hallgivare på. Får kolla om sladdarna till tändspolen ger något utslag på provlampan. Fast känns lite skumt att den skulle lysa när det ändå inte ger gnista från tändspolen till stiftet. Finns det något mer sätt att kontrollera hallgivaren på?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1128495
pastapasta skrev:Det är en 88a så sitter hallgivare på. Får kolla om sladdarna till tändspolen ger något utslag på provlampan. Fast känns lite skumt att den skulle lysa när det ändå inte ger gnista från tändspolen till stiftet. Finns det något mer sätt att kontrollera hallgivaren på?
Tanken är att, om det blinkar, fungerar Hallgivaren. Och då är det tändspole, lock, kablar, rotor, tändstift som strular, blinkar den inte kan du börja med att kolla Hallgivaren och slutsteg/tändmodul. Det går att mäta på både Hallgivaren och slutsteget, har inte dom uppgifterna framför mig just nu. Sök på det, annars är det någon annan som svarar. Ska kolla om jag hittar något också.
av kmx
#1129860
Tror också på hallgivare, men tror det kan va bränslepumpsreläet också. Är inte säker, men har för mig att det även styr tändningen på nåt vis

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]