Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av stevexcvolvo
Hjälper en kompis med en 940-93'a. Och besiktningen har anmärkt på att SRS-Lampan inte lyste. Inte konstigt eftersom lampan tydligen var borttagen av den tidigare ägaren. Jag Lånade en annan lampa och satte i den i SRS - den tändes på tändning(normal ljusstyrka). Men släcks inte efter 10 sekunder som den skall, provade nolla felkoden som fanns i 5'an diagnosuttag "1-2-7 SRS-lampa, kortslutning eller avbrott" men den kommer tillbaka hela tiden ! Dvs - den klagar på att lampan är kass - trots den lyser ! lol

Det sitter en 4 pins "hybrid ic" märkt "HIC" i volvos schema på plastkretskortet på instrumentbrädan - som troligen är kass!

Är det någon som haft detta problem , jag tänker inte sätta en *timer* - jag vill lösa problemet riktigt !

Denna HIC sitter i nyare instrumentbrädor också men dessa är märka annorlunda ! Frågan är om det är samma IC?

Irriterande nog finns det en holländsk, och en rysk tråd om denna mystiska krets/funktion , men jag kan inte översätta det till något begripligt !

http://volvo700vereniging.nl/electro/hic-srs
http://svr.moscowvolvoclub.ru/forum/ind ... id=1051111

Tacksam för hjälp, men inga fullösningar tack !
Senast redigerad av 1 stevexcvolvo, redigerad totalt 0 gånger.
av NilsO
Man får det symptomet om det är avbrott mellan SRS-enheten och den lilla kretsen, "HIC", i instrumenthuset. Lampan lyser hela tiden, och SRS sätter felkod för lampan eftersom den märker att det inte är kontakt däremellan.

Så skulle ju kunna vara det som är felet också. Om fg ägare har bemödat sig om att plocka bort lampan, så kanske han/hon provat att knipsa av ledningen också, eller göra något avbrott på foliekretskortet.
av stevexcvolvo
Är ju absolut som du säger - dvs tanken med HIC , men det kan ju också vara HIC'n som är trasig, den mäter inte som en annan 95-a panel. I alla fall har B12 kontakt med HIC, och ingen kabel är klippt nära instrumentbrädan!
Vet någon var SRS-styrenheten sitter - så man kan mäta kabeln mellan denna och HIC !?

Tack för hjälpen !

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l[…]

Motorhaveri s60 2.4T

Enda sättet att få svar är nog att[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]