Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Philip
Tjena

Kan nämna till en början att jag aldrig ägt en bil förut, men sen en vecka rattar jag en 745 GLE med B230E (insprutare stod det) till och från jobbet :)

Nåväl, saken är den att den är helt orkeslös..man måste varva den till 2500 varv innan man kan lägga in nästa växel, annars orkar den inte accelerera.
Varm/kall spelar ingen roll, däremot om den har varit varm och man stannar en stund..typ om man tankar och sen kör iväg igen så går den som den ska!
Sen efter en stund så går den dåligt igen..

Vad kan vara fel? Läste en annan tråd där någon nämnde något om spjäll nånting..
Är det något som är dyrt att reparera om man lämnar in den hos bilia? (har aldrig nånsin meckat med en bil..)

Hälsningar från en riktigt glad bilägare :)
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Tjena du glade bilägare :D
Prova att byta tändstift och ev. också tändkablarna,kolla så att luftfiltret inte är igensatt med skit,byt isf!
Kan även vara idé att byta bränslefiltret eftersom den tvekar vid acceleration...
Och kolla efter diverse vakuumläckor vid insugspackningen och vakuumslangarna/gummikopplingarna..
Det kan också vara så att den helt enkelt får för lite soppa men kolla det ovan nämnda först... :D
Lycka till!
av Philip
Tackar för svar!

En vänlig skäl skickade ett pm och tipsade om att kolla kallstartsventilen(skrev jag rätt nu?), så jag drog ut den högra sladden uppe på motorn när den är varm och när man gör det så går den som en klocka!
Till frågan då..vad kan tänkas vara fel? Jag var förbi bilia på vägen hem från jobbet och killen trodde att "tidtermogivaren" eller nåt i den stilen var trasig. Den som fattade när motorn skulle choka och inte eller nåt sånt..(jag är inte världens bästa på motorer...än iaf :wink: )

Tändstift har jag köpt nya men inte satt dit eftersom jag inte haft tillgång till verktyg starka nog att få bort dom gamla..dom sitter som berget minsann :P
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Hej igen!
Prova med att göra rent givaren så att du får ordentlig kontakt först innan du köper en ny...brukar funka!...dessutom så sparar du en slant :D
av Philip
Ok, är det något man kan komma åt genom att stå lutad över motorn eller måste man hissa upp hela containern?

Och var sitter den? Hur ser den ut? Jag märkte iaf att kabeln går rakt ner nånstans i underjorden från sin kontakt uppe vid ventilen.

Många frågor från en nybörjare :wink:
Användarvisningsbild
av Dobermann
TERMOTIDGIVARE heter den iallafall, och om jag minns rätt så sitter den under insugningsröret just i underkant på toplocket, det finns 2 givare där en som går till tempmätaren & den har en smal kabel (gul?) och en givare som har 2 sladdar inne i ett svart hölje och typ en gummi hatt längst fram typ... det är termotidgivaren, ta loss sladen å spruta in tex 5-56 spray där

Har för mig att det är där den sitter iallafall om jag har fel så rätta mig gärna, det är nämligen länge sen jag skruvade i en gammal E motor :)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Rättar lite då...

Längst bak under insuget sitter den, med ett litet smalt kontaktstycke. Den kostade närmare tusenlappen har jag för mig, så kolla att det verkligen är den som är kass.
Kallstartventilen ska bara spruta några sekunder vid kallstart.
av Philip
Tja

Tackar för svaren, jag har kollat runt mer på maskin nu, sprutat 5.56 på väl valda ställen men ändå går den dåligt när den blivit varm.

Ska stoppa i nya tändstiften så fort jag får tag på verktyg som är starka nog..men det blir jävligt knepigt med dom två innersta stiften. dom sitter ju så jädra korkat...snett inåt ju :???:
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Inga problem att nå de stiften..det fixar du :D
Ja ordentliga stift kommer att göra susen ska du se!! :D ..men inga biltema stift!!!...utan lägg en slant extra och köp ordentliga grejer från början så slipper du problem sen :D
av Philip
Det har gått ett tag sen jag startade tråden, men jag vill bara säga att det löste sig till slut!
Det var bränslefiltret som hade sett sina bästa dagar. Det som satt i var daterat samma år som containern såg solljuset för första gången ;)

Helt plötsligt känns bilen pigg och kan acca på 5:an i uppförsbacke på motorvägen :)
Men den håller fortfarande tillbaka något, ska testa byta luftfiltret också och se om det kan hjälpa. Bytte även stiften och kunde köra 23 mil på 18 liter soppa. 0.8l/milen med andra ord :) Den drog 1.6 innan

Edit:

Kom på att det är ett annat litet delikat fel på den. Man måste köra den med full tank för att den inte ska stanna när man står still..man kan köra upp max 15 liter, sen tvärstannar den vid inbromsningar och det blir jättesvårt att ens starta på ettan eftersom det blir så mkt skvalp i tanken.

Sen när man fyllt upp tanken till fullt så lämnar bilen en stor pöl på macken beståendes av ca 1l bensin.

Tanken byttes den 17:e jan i år av förre ägarn..kan det vara så att klantskallarna inte satt dit någonting rätt? För några veckor sen kunde man köra upp 25liter innan den började hacka vid inbromsningar, men nu är det nere på bara 15 liter :/

Nån som vet vad som kan vara fel? Jag öppnade luckan i bakluckan där man kunde titta in på slangarna som går in i tanken men kunde inte känna eller se något läckage just där.

Du får väl åka och känna p&a[…]

Kan slå ett slag för Isudar och tr&arin[…]

Har en Hybrid T5. Uttagen 2020 juli. Nu (bara va[…]

Dragkontakt *Uppdaterad*

Vissa saker är det problem med om prylarna &a[…]