Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Svantski
Hej!

Jag har en 940 polar med motorn B200FT.
Det är så att den läcker olja. Jag vet inte vart den läcker, men jag o min farsa misstänker topplockspackningen.
Jag varmkörde den, och den stod still hela tiden. Och då såg jag inte en enda droppe av olja.
Sen körde jag en lång sträcka med den (ca 30 mil) och då var det ingen olja kvar på Stickan när jag kollade.
Och under grenröret så är det fullt av olja på blocket. Och så finns det droppar på avtappningskranen till kylarvätskan (motorolja), och även lite på oljefiltret.
Jag vettefan vad jag ska göra. Det verkar som den drar olika mängder hela tiden? Oljan är varken grå, o den läcker heller inte någon kylarvätska. Den ryker dock vitt i början, men det är förmodligen bara kondens?

Kör med Lidl olja 15w40 om det gör något. Kanske inte är så bra

Försökte förklara så bra som möjligt!
Så tack på förhand
Användarvisningsbild
av White
Börja med att göra en ordentlig motortvätt så du sedan kan lokalisera läckan. Annars blir det ju bara en massa gissningar här om var det läcker.
Kan ju vara toppakningen, men också oljereturen från turbon? Men som sagt: först en motortvätt.
av Svantski
Har gjort det, och sen då starta bilen. Men när den står stilla så läcker den inte?
O sen när jag kör så pissar det olja överallt ända upp till grenröret. Så kan inte se vart det läcker då
Motorhaveri s60 2.4T

Enda sättet att få svar är nog att[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]