Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mattiaz
Har letat efter monteringsanvisning till tidur typ 3 men inte lyckats hitta något. Det funkar inte riktigt som det ska, klockan nollställs varje gång tändningen bryts.

Finns det någon servicedokumentation på bensinvärmaren så är det också intressant. 091-B
av Rådlös
Du skall nog koppla in dig på någon anslutning som heter 30. Den finns på flera ställen. Bl.a på tändningslåset. Där det hela tiden finns +12 volt oavsett om nyckeln är i eller inte.
Du har nog nytta av det här: http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?f=13&t=6071 Skriv ut det och häng på garageväggen.
Kopplingsschema har jag sett och jag tror bestämt att det var på detta forumet. Leta i Tips och Trick och dom andra avdelningarna.

Här är en länk till dokumentation: http://www.jagrullar.se/forum/images/fa ... armare.pdf
Dessvärre är kopplingsschemat väldigt dåligt, "dåliga konturer av en blek kopia". Men det finns lite andra uppgifter med instruktioner på t.ex glödstift och flamvakt etc. etc.
Användarvisningsbild
av SA4AQS
På tiduret, tre kablar som är viktiga Röd 12v, Svart Jord och Grön Start av värmare, dessa ska vara dragna direkt till värmarens kablage som ska matas direkt från batteriet.

Jag har servicehandboken för 091-B och 091-D men tänker inte dela med mig av den fören jag fått något lika värdefullt i utbyte att ladda upp på min hemsida.
av Mattiaz
Det verkar vara själva uret som är kass. Det finns både 30+ och 15+ vid tiduret. Byglar jag röd och grön kabel som går till bensinvärmaren så gör värmaren ett antal startförsök, trycker jag på direktstartknappen på tiduret händer ingenting. Värmaren startar dock inte så jag antar att det är fel även på den.
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Det är inte helt ovanligt att det är en eller ett par lödningar på reläna i styrboxen som blir kass med tiden.
Är det så att värmaren tänder en stund och slocknar så kan det vara flammvakten som är kass.
Om bränsle pumpen går men den startar inte och du har bränsle fram till värmaren och att glödstiftet blir varmt då kan det vara ett igensatt spridarrör.
av Mattiaz
Bränslepumpen verkar inte starta så nåt galet är det. Men jag har beställt servicedokumentationen så jag lugnar mig tills den kommer.

Ang tiduret så lägger jag inte ner nån energi på det då jag ändå tänkte sätta in en gsm-start.
Motorhaveri s60 2.4T

Enda sättet att få svar är nog att[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]