Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har nu dykt upp ett problem med våran bil som är en Volvo 940 SE från 1992. Den har B230fb och m47 växellåda.
Sedan i torsdags förra veckan så har den börjat skaka/hugga när man ska iväg från stillastående. Det uppkommer när bilen precis har kommit i rullning när man släpper upp det sista på kopplingen, alltså efter dragläget har gått i. Jag har försökt lyssna mig till var det kommer ifrån och vad jag tror så låter det som kardan eller bakaxel då det låter/känns mest därifrån.
Ibland är det så illa så att man tror bilen ska skaka sönder.
Kopplingen är bytt för ca 1800 mil sedan. Droppar ingen olja mellan motor och växellåda, dock läcker lådan lite bakifrån. Kollat så allt är åtdraget i kardan.
Bilen går kanon bra annars.
Är det någon som har någon idé om vad det kan vara? ??:-/
Tackar på förhand!
Mvh Sebastian
Det låter absolut som att det har kommit olja på kopplingslamellerna, då får man precis de här symptomen.

Detta brukar orsakas av en dålig packbox vid motorns utgående axel så att det läcker motorolja ut genom motorn och hamnar på lamellen. Nu skriver du ju visserligen att det inte droppar något mellan motor och växellåda men jag undrar ändå om inte det är där problemet ligger, i tätningen alltså. Botemedlet är att byta tätningen. I så fall måste naturligtvis växellådan ner igen. Det kan förstås vara något problem med kardanen också men jag tror det är mindre troligt, då hade du haft problem vid andra situationer också.
Hmm, jag hade en 240 som läckte lite mellan låda och motor (någon droppe när man stannat). Där märktes det genom att kopplingen slirade ibland, speciellt om man växlade vid omkörningar mm om man hade högt varv. När man sedan brännt bort oljan funkade det kanon. Den ryckte ingenting, om något blev kopplingen mjukare istället.

Med det sagt låter det ju absolut som det skulle vara kopplingsrelaterat. Är det vibrationer eller ryck i drivningen? Hur var svänghjulet vid bytet?
Det finns 2 alternativ. Om det skakar/rycker i bilen när du slirar på kopplingen eller om detskakar/rycker i bilen när kopplingen är släppt. I första fallet "känns" det mest i pedalen, växelspaken och då är det oftast fel på själva kopplingen. Olja på lamellen eller andra problem. I det andra fallet känns det mest i stolsryggen, ratten och då är felet oftast kardanstången, bakaxel upphängning,. D.v.s knutkors mellanlagring, Hardyskivan, bussningar och sådant. Man kan skilja på det om man startar försiktigt och "slirar" igång bilen. Skakar det då medan kopplingen slirar, eller skakar der precis efter den slutat slira. I det senare fallet märks det mer om du startar i backe eller har tungt lastad bil, alt, släp efter. Bakre motorfästet (växellådan) främst overdrivlådor går ofta sönder och ger liknande "symtom"
Tycker inte att det känns mest i varken pedalen eller växelspaken utan det känns mer som kardan/bakaxel. Det skakar i slutet av dragläget, alltså när bilen redan är i rullning. Kollade utanför och då ser man hur bakhjulet skakar/rycker när man lägger iväg.
Känns inte som kopplingen slirar, har kört 50 mil sedan i måndags med bilen. Men jag har upptäckt att det funkar kanon om man startar bilen på 2a växeln, då skakar det inte mycket alls.
Var ett tag sedan jag bytte kopplingen men vill minnas att svänghjulet såg bra ut.
Tänkte att jag ska in med bilen i garaget imorgon och kolla på den lite, har ni några tips på vad jag ska kolla efter?
Tänkte också byta olja i växellåda/bakaxel, m47an vill jag minnas ska ha ATF typ G? Och bakaxeln tror jag är en 1041 alltså en slungdiff, vad för olja ska det vara i en sådan?
Mvh Sebastian

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]