Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Vilken motorolja är bäst? Det finns ju betydligt bättre oljor idag än när denna bil tillverkades,

Vad är bytesintervallen på kamremmen? Står tyvärr inte i serviceboken eller vid skyddskåpan för kamremmen.... Lika bra att byta men bra att veta...
Är det något mer än spännrullen och kamrem man byter när man ändå är på g så att säga..

Har lagt bud på en reparationshandbok men den tar slut om 6 dagar!! Upptäckte jag efter att jag stressat in mitt bud..

Tack på förhand.
1. Delsyntetolja 10W-40 duger gott åt en sådan motor.

2. Bytesintervall på kamrem har jag för mig är 12000 mil, eller 10 år, vilket som inträffar först.

3. Det räcker med spännrullen, fuktar det i vevaxeltätning och kamaxeltätning så är det enkelt att byta det samtidigt, glöm ej att rensa vevhusventilationen också. Gummipackningen i oljepåfyllningslocket glöms ofta bort att bytas, fuktar den så byt även den, kostar 5 kr.
Arne skrev:1. Delsyntetolja 10W-40 duger gott åt en sådan motor.
Jag kör Biltemas Delsyntet (är 10W-40) i min 745-a, funkar kanon. Men även dagens mineralolja är överlägsen det som fanns -87 så det funkar bra det också. Dock ska du nog i så fall använda 15W-30 i stället. Viktigast är byte minst en gång om året, max 1000 - 1500 mil. Helst på våren då om du kör hela vintern och kör du mer än 2000 mil om året, byt på hösten också. Glöm inte kylarvattnet, en oftast bortglömd sak är att rostskyddet i glykolen bara varar i 3 - 4 år max. Sedan bör man byta till ny glykol
Arne skrev:
Candypig skrev:Kamremms intervall: 7500mil eller 5år :wink:
Var hittar du de uppgifterna?
Det gäller nog bara "K" motorn, äldre dieslar och en del dubbelkam motorer (B234F och vitblock sexorna)
NilsO skrev:Instruktionsboken till 740 -92 med B230F säger också 7500 mil...
Då stämmer det säkert, annars har jag absolut för mig att det var 12000 mil på -70-talet när B21 motorn kom. Och remmarna har ju inte blivit sämre sedan dess

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]