Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 16ventad
Ja som rubriken lyder så har jag problem med min B234f.
Den har alltid betett sig lika sen jag köpte den, den går oroligt på tomgång, och känns väldigt slö och orkeslös jämfört med en polares 16v.
Vad är fel? Någon som haft liknande problem?
Tändstift, bränslefilter, luftfilter bytt, prövat annan lmm, bytt spjällägesgivare samt "fullgas" givare.
sicnarf skrev:Gör rent tomgångsmotorn. Kolla tändkablar och se om de sitter fast ordentligt, kolla fördelare och rotor.
Spetsarna i fördelaren hade lite oxidation, rengjorde dem, kollade tändkablar, allt okej. Ingen skillnad. Ska rengöra tomgångsmotorn i helgen
Har du brytarspetsar i en sådan motor? "Spetsarna i fördelaren hade lite oxidation,"
Eller menar du mässingskontakterna i fördelarlocket och rotorn? I så fall är jag med. Det tillhör sådant som man gärna kan kolla emellanåt och eventuellt putsa av.
Rådlös skrev:Har du brytarspetsar i en sådan motor? "Spetsarna i fördelaren hade lite oxidation,"
Eller menar du mässingskontakterna i fördelarlocket och rotorn? I så fall är jag med. Det tillhör sådant som man gärna kan kolla emellanåt och eventuellt putsa av.
Joo mässingskontakterna menade jag
Angående länken ovan, det är väldigt noga att gasspjället tätar ordentligt i spjällhuset. Med stoppskruven utskruvad så kan man med en lätt hammare försiktigt knacka på spjället så det absolut bottnar innan man spänner fast och låser skruvarna med locktite och att man inte ser något ljus igenom om man håller spjällhuset mot ljuset. Sedan justerar du gasspjällsstoppet och gasspjällskontakten. Det justeras bara i stoppläget, någon justering i fullgasläge finns inte, och det ska "klicka" precis när du öppnar eller stänger spjället. Varken före eller efter utan precis. kolla att du har rätt LMM. Den rätta är inte så lätt att få tag i längre och är dyrare så den kan vara ersatt. Tidiga B234F motorer har 3" LMM men senare modeller har 2,5". -88 - 89 sitter det 3" LMM med nummer som slutar på 010 och -90 och uppåt är det 2,5" LMM med nummer sin slutar på 016. Kolla även (väldigt noga) läck på avgassidan innan katalysatorn (lambdan). Min hade läck både vid grenröret, skarven mellan grenrör och främre avgasrör och mellan främre avgasrör och katalysator. När allt detta blev helt (100%) tätt gick bilen riktigt bra. Du kan köra in till en Bilprovning och be dom kolla avgasvärdena, oftast behöver man inte betala får det (jag har aldrig gjort det) och då kan man få vägledning om vad felet kan vara. Är det en -89 eller nyare står det på besikningspappret, är den äldre kollar dom bara CO-värdet. Sist jag kollade min (-88B) fotade jag tavlan som "kom ihåg"
Bilagor
IMG_20160219_113832.jpg
IMG_20160219_113832.jpg (938.29 KiB) Visad 659 gånger
lennarte skrev:Angående länken ovan, det är väldigt noga att gasspjället tätar ordentligt i spjällhuset. Med stoppskruven utskruvad så kan man med en lätt hammare försiktigt knacka på spjället så det absolut bottnar innan man spänner fast och låser skruvarna med locktite och att man inte ser något ljus igenom om man håller spjällhuset mot ljuset. Sedan justerar du gasspjällsstoppet och gasspjällskontakten. Det justeras bara i stoppläget, någon justering i fullgasläge finns inte, och det ska "klicka" precis när du öppnar eller stänger spjället. Varken före eller efter utan precis. kolla att du har rätt LMM. Den rätta är inte så lätt att få tag i längre och är dyrare så den kan vara ersatt. Tidiga B234F motorer har 3" LMM men senare modeller har 2,5". -88 - 89 sitter det 3" LMM med nummer som slutar på 010 och -90 och uppåt är det 2,5" LMM med nummer sin slutar på 016. Kolla även (väldigt noga) läck på avgassidan innan katalysatorn (lambdan). Min hade läck både vid grenröret, skarven mellan grenrör och främre avgasrör och mellan främre avgasrör och katalysator. När allt detta blev helt (100%) tätt gick bilen riktigt bra. Du kan köra in till en Bilprovning och be dom kolla avgasvärdena, oftast behöver man inte betala får det (jag har aldrig gjort det) och då kan man få vägledning om vad felet kan vara. Är det en -89 eller nyare står det på besikningspappret, är den äldre kollar dom bara CO-värdet. Sist jag kollade min (-88B) fotade jag tavlan som "kom ihåg"
Tack för bra info (Y) skall komma ihåg att vara noggrann med spjället. Det klickar precis när jag öppnar och jag har rätt LMM, 3" med slutnummer 010. Har kollat efter läkage före lambdan, finns inget. Har tagit bort katalysatorn och efter det så började den gå lite bättre.
P0171

Har du provat lyfta batteripolen en stund så[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]