- tor 22 sep 2016, 08:10
Angående länken ovan, det är väldigt noga att gasspjället tätar ordentligt i spjällhuset. Med stoppskruven utskruvad så kan man med en lätt hammare försiktigt knacka på spjället så det absolut bottnar innan man spänner fast och låser skruvarna med locktite och att man inte ser något ljus igenom om man håller spjällhuset mot ljuset. Sedan justerar du gasspjällsstoppet och gasspjällskontakten. Det justeras bara i stoppläget, någon justering i fullgasläge finns inte, och det ska "klicka" precis när du öppnar eller stänger spjället. Varken före eller efter utan precis. kolla att du har rätt LMM. Den rätta är inte så lätt att få tag i längre och är dyrare så den kan vara ersatt. Tidiga B234F motorer har 3" LMM men senare modeller har 2,5". -88 - 89 sitter det 3" LMM med nummer som slutar på 010 och -90 och uppåt är det 2,5" LMM med nummer sin slutar på 016. Kolla även (väldigt noga) läck på avgassidan innan katalysatorn (lambdan). Min hade läck både vid grenröret, skarven mellan grenrör och främre avgasrör och mellan främre avgasrör och katalysator. När allt detta blev helt (100%) tätt gick bilen riktigt bra. Du kan köra in till en Bilprovning och be dom kolla avgasvärdena, oftast behöver man inte betala får det (jag har aldrig gjort det) och då kan man få vägledning om vad felet kan vara. Är det en -89 eller nyare står det på besikningspappret, är den äldre kollar dom bara CO-värdet. Sist jag kollade min (-88B) fotade jag tavlan som "kom ihåg"
Bilagor
IMG_20160219_113832.jpg (938.29 KiB) Visad 659 gånger
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V