Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av dolmen
Hej.
Körde med bilen i regn ena dagen.
Dagen efter startar den inte.
Har varken tändning eller bränsle.
Har bytt bränslepumpreläet, vevaxellägesgivare (den gamla satt inte fast samt kabelhöljet var avnött samt hade oisolerade trådar), tändboxen samt bränslefilter.
Jag får inte liv i bilskrället!
Är det någon som kan tänkas ha någon idé om vad det kan vara?
Motor: B230 ft
Användarvisningsbild
av lennarte
Vissa modeller räcker det inte med att "slå på" tändningen för att pumparna ska gå, utan man måste "köra runt" motorn så vevaxelgivaren ger signal till boxen att motorn "går runt". Du har bara en pump i tanken på din tror jag. Eftersom felet kom efter "en blöt kväll" (bara bilen hoppas jag... :lol: ) så kan man kanske misstänka fukt och överslag i tändkablar, fördelarlock och den biten. Men då borde pumpen gå. Och då är vi tillbaka på vevaxelgivaren. Kolla bränslerelät också, det ska ju ge ström till bränslepump, LMM, styrdator m.m när det kommer signal från styrdatorn att vevaxelgivaren fungerar och ger signal dit. Du kan på äldre modeller göra funktionstest på vevaxelgivare och spridarrelä m,m. vet dock inte hur detta funkar med OBD-uttag
av NilsO
Bränslepumpen ska ju gå någon sekund när man slår på tändningen. Det går att höra, och inne i kupén hör man också ett relä (ena halvan av bränsereläet) som slår från någon sekund efter att man slagit på tändningen. När man slår tändningen slår reläet såklart till, men det gör också en massa andra reläer, så det är svårt att urskilja.

Om man inte hör reläet slå från någon sekund efter man slår på tändningen så kan man misstänka att styrenheterna inte får spänning. Först att kolla är säkring 1. Annars får man felsöka vidare. Felet kan bland annat ligga i tändningslåset.

Du kanske kollat allt detta, men jag kommer inte på fler konkreta förslag.

Om du har möjlighet att läsa ut felkoder så prova det. Inte för att det finns några felkoder som kommer att berätta något om vad felet är, men för att se så att styrenheterna överhuvudtaget vaknar när man slår på tändningen.
av sicnarf
Om du lägger ett finger från vänster hand på Bränslerelät så känner du hur det klickar till vid startförsök. Då vet du att det är ok och skickar signal till pumpen. Be nån lyssna i tankhålet för att säkerställa att pumpen hörs nån sekund när du vrider på nyckeln.
av dolmen
Nu har jag fått fart på tändningen iaf. Böt tändbox och fördelare. Rotorn hade snurrat på fördelaraxeln.
Nu är det bränslet kvar. Relät klickar till när jag vrider på nyckeln.
Vad tycker ni jag ska kolla först? Bränsleboxen eller pumpen?, eller är det något annat jag bör kolla??
av dolmen
sicnarf skrev:Hör du pumpen gå en sekund vid start? Kommer det bensin fram? Om inte så är pumpen finito.
Hör inte pumpen alls och inte en droppe kommer fram. Snustorrt kan man säga.
Kan jag helt utesluta bränsleboxen tycker du? Relät slår till iaf.

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]