Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av hugobozz
#1110357
hej min 940-91 dog under körning,
alla mätare och stöm i bilen började dö för att sedan dö helt, precis efter det så dog bilen.
Direkt efter försökte jag starta men den ville inte stara och då lös olje och lambda lampan jätte svagt.
Bilen stod säkert en timme innan jag försökte starta igen o då starta den men den dog sakta men säkert samtidigt som all ström försvann, den va igång ca 5-10 sek innan den dog helt o efter det fanns det ingen stöm kvar alls men olje o lamda lös då oxå.

Någon som har några tips på vad felet kan vara? så man vet vart man ska börja kolla när jag får hem bilen igen :D

Tack på förhand för alla tips

Mvh inte så bilkunnig kille :)
av Tilly
#1110412
Det låter nästan som jordfel eller dålig kontakt någonstans. Börja med att kolla jordflätan mellan motor och kaross, den kan nötas av med tiden och om motorn rör sig för mycket. Jordkabeln mellan kaross och batteri är ju en annan komponent som är fort kontrollerad men som är väsentlig för bilens funktion. Batteripolerna skadar ju inte heller att putsa och smörja lite, hade själv startproblem pga. detta så sent som förra veckan.
av sicnarf
#1110428
Din generator laddar inte och då dör batteriet efter en stund och bilen likaså. Kanske bara din laddregulator som är kass. Man kan mäta som robin
har sagt redan. Två skruvar bakom generatorn för att ta loss och titta/byta. Kostar bara hundra lappen på Biltema. Har bytt själv. Men kan också vara hela generatorn som är kass.
av Rådlös
#1110441
Följ dom råd du har fått här och du skall få en bild här så att du vet vad som gäller:

Bild
Detta är värden som är viktiga i sammanhanget. När generatorn laddar skall det vara minst 13,8 volt på batteripolerna för att det skall fungera. Och när batteriet har varit i vila någon timma eller liknande skall det ligga inom Vilospänning som bilden visar. Ett batteri som är urladdat håller på att förstöras. Det pågår alltså en nedbrytningsprocess i batteriet. I logik med detta förstår man att det är inte fel att kompletteringsladda ett batteri med en batteriladdare när tillfälle ges.

Skriv gärna ut bilden och sätt den på väggen i garaget eller på en annan lämplig plats.
av nivenko
#1110520
Rådlös skrev:Följ dom råd du har fått här och du skall få en bild här så att du vet vad som gäller:

Bild
Detta är värden som är viktiga i sammanhanget. När generatorn laddar skall det vara minst 13,8 volt på batteripolerna för att det skall fungera. Och när batteriet har varit i vila någon timma eller liknande skall det ligga inom Vilospänning som bilden visar. Ett batteri som är urladdat håller på att förstöras. Det pågår alltså en nedbrytningsprocess i batteriet. I logik med detta förstår man att det är inte fel att kompletteringsladda ett batteri med en batteriladdare när tillfälle ges.

Skriv gärna ut bilden och sätt den på väggen i garaget eller på en annan lämplig plats.
Min volötmätare i ciguttag visar på 13,5 - 13,6 V och har gjort det så länge jag äht pärlan. Är det något fel?
av hugobozz
#1110593
tack för alla tips blir o kolla generatorn, batteriet o kablarna när man har fått hem bilen :D

Men är det någon som har någon förklaring på varför bilen hade tillräkligt med ström för att starta då den dog innan o ingen ström fan då? Kan batteriet ha laddats upp av sig själv eller finns det någon annan vettig förklaring? :)
av Rådlös
#1110596
Det laddas inte upp av sig själv, men det återhämtar sig efter en tid. Du kan nästan prova detta med vad som helst, nästan. En ficklampa eller mobiltelefon, eltandborste etc. etc. När batteriet säger stopp, så stänger du av och väntar något i en obestämd tid. Sedan prövar du igen. Då ser du att det finns lite energi ändå, men den tar fort slut.

När man mäter laddning skall man alltid mäta på batteripolerna. Det är där som det är viktigt att det finns minst 13,8 volt. Det är som ett sorts tröskelvärde. Det är först däröver som det fastnar laddning i batteriet. Allt som ligger under 13,8 volt går åt till bilens drift. Alltså fläktar, pumpar, belysning, radio m.m m.m.

Din panelmätare kanske inte är den bästa, men du kan ändå ha den kvar för att se tendenser. T.ex ser du nu när vintern närmar sig hur mycket spänningen sjunker då du kör startmotorn. (Nu har du kanske ett dåligt batteri i det aktuella fallet, men i detta åskådningsexemplet bortser vi från det och utgår från att du har ett någorlunda friskt batteri) Då ser du över en längre tid om spänningen sjunker för mycket när du kör startmotorn. Det kan ge tips om att det är dags att kompletteringsladda batteriet. Du kan ju också se hur mycket det påverkar att ha kupéfläkten på högsta läget och helljus med eventuellt extraljus, radion med basdunk, stolsvärme o.s.v. Även om det inte är exakta värden så ser du vartåt det lutar.

Många bilar har en stoppfunktion som stänger av elen när batterispänningen har blivit för låg. Detta gör man för att inte tömma ur batteriet mera. Det är ju skadligt för batteriet. Du har säkert en sådan funktion också i din bil.
P0171

Har du provat lyfta batteripolen en stund så[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]