Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mogge16v
Hej har en Volvo 740 -90 16v automat och tänkte byta växellåda på den till en manuell är ganska nybörjare på bilar men vad är det som behövs göras/bytas? :)
Användarvisningsbild
av lennarte
Enklast är att skaffa en manuellt växlad 740 av -89 -91 års modell som kan du plocka av. det behövs massor av småprylar som man inte tänkt på från början. Skaffa en med overdrive växellåda (M46), 16V motorn fanns aldrig med vanlig 5-växlad (M47) p.g.a motorstyrkan. Samma med turbomodellerna, den 5-växlade är för klen. Inte förrän M90 kom på 940 finns det en 5-växlad som håller, men då det skiljer på andra "grejer". Det går att sätta i en M47 växellåda om inte overdriven är intressant (kanske svårare att få tag på??) men den håller inte om man "gasar på". Du behöver växellåda, balken under, kardanaxel, svänghjul, koppling, pedalställ, kopplingcylindrar, e.v huvudcylinder (för bromsen), kanske bara bromsvätskebehållaren, e.v inredningsdetaljer runt växelspaken m.m. Köper du en beg växellåda följer inte växelspaken med så då behöver du den också
av Mogge16v
lennarte skrev:Enklast är att skaffa en manuellt växlad 740 av -89 -91 års modell som kan du plocka av. det behövs massor av småprylar som man inte tänkt på från början. Skaffa en med overdrive växellåda (M46), 16V motorn fanns aldrig med vanlig 5-växlad (M47) p.g.a motorstyrkan. Samma med turbomodellerna, den 5-växlade är för klen. Inte förrän M90 kom på 940 finns det en 5-växlad som håller, men då det skiljer på andra "grejer". Det går att sätta i en M47 växellåda om inte overdriven är intressant (kanske svårare att få tag på??) men den håller inte om man "gasar på". Du behöver växellåda, balken under, kardanaxel, svänghjul, koppling, pedalställ, kopplingcylindrar, e.v huvudcylinder (för bromsen), kanske bara bromsvätskebehållaren, e.v inredningsdetaljer runt växelspaken m.m. Köper du en beg växellåda följer inte växelspaken med så då behöver du den också
Jag har en 4 växlad overdrive låda hemma och 2 reservdelsbilar så borde nog få tag i delar :)
Användarvisningsbild
av lennarte
Då klarar du dig ett tag. Tänk på att det inte är samma svänghjul på tidigare (-88 och äldre). Samma med kopplingkåpan, det sitter svänghjulsgivare på -88B och framåt. Det sitter på alla 16V motorer (även -88), men inte på 8V motorer av -88 års modell och äldre.
av Mogge16v
lennarte skrev:Då klarar du dig ett tag. Tänk på att det inte är samma svänghjul på tidigare (-88 och äldre). Samma med kopplingkåpan, det sitter svänghjulsgivare på -88B och framåt. Det sitter på alla 16V motorer (även -88), men inte på 8V motorer av -88 års modell och äldre.
Så jag kan inte ta svänghjul osv från min volvo 740 b230e -88/89?
Användarvisningsbild
av lennarte
Din motor (B234F) har ett bränslesystem (LH2.4) och tändsystem (EZ116K) som kom på -88 års GLT med B234F (16V) motor, och det systemet sitter på alla 740 från -89 (88B som är en tidig -89) utom på -92 års 740 som har ett system som heter Rex/Regina. Tidigare 740 med B230F motorer har ett lite annorlunda bränslesystem (LH2.2) och ett tändsystem (EZ117K) som har en Hallgivare i fördelaren i stället för svänghjulsgivare, därför måste du ta grejer från en 740 från -89 (-88B) till -91 (e.v är det samma svänghjul på -92-an). B230E motorn har mekanisk insprutning (K-Jetronic) och också Hallgivare i fördelaren (tändsystem EZ118K). Du kan säkert plocka från 940 modeller också (-91 och framåt), det är ju i princip samma bil (samma bottenplatta) och skiljer mest "kosmetiskt". Senare 940 med M90 växellåda har dock ett annat svänghjul. Det skiljer på kopplingen också, det är en betydligt starkare (dyrare) koppling på B234F motorn, men tar du allt från samma bil så funkar det. Men det skiljer på splinsen på lamellen, tidigare (före -89) har andra splines på ingående axeln i växellådan.

Jag har aldrig haft "närmare kontakt" med 940 men under c:a 8 år ägt och skruvat med min 740 GLT 16V -88B både "längs och tvärs" så den har jag lärt mig
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
Nä ät det en e motor så är den senast 88a o den bör ha de platta svänghjulet utan hål för impulsgivaren på sidorna men de ser du lätt ifall de är massa hål runt kanten av svänghjulet eller om det är slätt
av Mogge16v
lennarte skrev:Din motor (B234F) har ett bränslesystem (LH2.4) och tändsystem (EZ116K) som kom på -88 års GLT med B234F (16V) motor, och det systemet sitter på alla 740 från -89 (88B som är en tidig -89) utom på -92 års 740 som har ett system som heter Rex/Regina. Tidigare 740 med B230F motorer har ett lite annorlunda bränslesystem (LH2.2) och ett tändsystem (EZ117K) som har en Hallgivare i fördelaren i stället för svänghjulsgivare, därför måste du ta grejer från en 740 från -89 (-88B) till -91 (e.v är det samma svänghjul på -92-an). B230E motorn har mekanisk insprutning (K-Jetronic) och också Hallgivare i fördelaren (tändsystem EZ118K). Du kan säkert plocka från 940 modeller också (-91 och framåt), det är ju i princip samma bil (samma bottenplatta) och skiljer mest "kosmetiskt". Senare 940 med M90 växellåda har dock ett annat svänghjul. Det skiljer på kopplingen också, det är en betydligt starkare (dyrare) koppling på B234F motorn, men tar du allt från samma bil så funkar det. Men det skiljer på splinsen på lamellen, tidigare (före -89) har andra splines på ingående axeln i växellådan.

Jag har aldrig haft "närmare kontakt" med 940 men under c:a 8 år ägt och skruvat med min 740 GLT 16V -88B både "längs och tvärs" så den har jag lärt mig
Hej passar den hära http://www.bildelsbasen.se/118-W128829.html :)
Användarvisningsbild
av lennarte
Läser du noga vad där står så ha detta svänghjul suttit på en GLT med en B234F 16V motor, så bättre kan kan det nog inte bli... :lol:

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]