- tis 13 sep 2016, 07:32
#1109081
Enklast är att skaffa en manuellt växlad 740 av -89 -91 års modell som kan du plocka av. det behövs massor av småprylar som man inte tänkt på från början. Skaffa en med overdrive växellåda (M46), 16V motorn fanns aldrig med vanlig 5-växlad (M47) p.g.a motorstyrkan. Samma med turbomodellerna, den 5-växlade är för klen. Inte förrän M90 kom på 940 finns det en 5-växlad som håller, men då det skiljer på andra "grejer". Det går att sätta i en M47 växellåda om inte overdriven är intressant (kanske svårare att få tag på??) men den håller inte om man "gasar på". Du behöver växellåda, balken under, kardanaxel, svänghjul, koppling, pedalställ, kopplingcylindrar, e.v huvudcylinder (för bromsen), kanske bara bromsvätskebehållaren, e.v inredningsdetaljer runt växelspaken m.m. Köper du en beg växellåda följer inte växelspaken med så då behöver du den också
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V