Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lrom
Jag har inte kvar spridarna till min Volvo 740 1990 och kommer inte ihåg vilken färg på spridarna som satt på original. Jag fick tag på gula från en 940 med samma motor, men kan det vara rätt? Jag har sett att det finns gula och gröna, finns fler kanske?
Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av lennarte
På min satt gula (begie?). Jag har visserligen B234F motorn, men när jag kollade på skroten efter större satt det samma färg på alla 7/900 utom turbon. Har Saabs "röda" på min nu (kör på E85) från en Saab 9000 Turbo.
av NilsO
Vilken motor har du?

På B230F ska det vara gula spridare, Boschnumret slutar på 762. Samma spridare finns i 940 med B230FB, B230FD. (Däremot är ju B230F väldigt ovanlig i 940.)

Turbo har en annan sort, och 16-ventilersmotorn ytterligare en.
Användarvisningsbild
av lennarte
Misstänkte att det var andra spridare på B230F, men färgen är samma. Mina heter 749 på slutet.
av NilsO
Jag tror faktiskt de ena är gula och de andra är beige (eller tvärtom), men det ser man kanske bara när de ligger intill varandra. Numret är det viktiga.
av Rådlös
Irom: " Jag har sett att det finns gula och gröna, finns fler kanske? Tack på förhand."

Det finns hur många som helst! Men det finns bara en handfull färger. Kolla den här tabellen: http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm
Långt fler än vad det finns tändstift på marknaden.
Det är som NilsO säger, Det är numret som gäller. Och Bosch-nummer, om vi nu skall hålla oss till dom, skrivs alltid med noll först. Sedan mellanslag och tre siffror, mellanslag igen med tre siffror och mellanslag igen och tre siffror. Då vet Google att du söker på ett Bosch-nummer. Exempel: 0 280 XXX XXX. Då slipper du få söksvar med telefonnummer och annat ovidkommande.

Ett tillägg: Det finns dessvärre ingen korsreferens i tabellen, men i och med att du håller dig till Bosch så kan du ringa in ditt sökande till ett snävare område.
av NilsO
Ja, nu vet vi ju inte vilken motor trådskaparen har. Men B230F har spridare med (fullständigt) Boschnummer 0 280 150 762. Samma sitter på B230FB och B230FD i 940.
Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev:men det ser man kanske bara när de ligger intill varandra
När jag var ock letade spridare, hade jag en lista på vilka som skulle passa. Jag lyfte på huven och kollade färgen, sedan gick jag vidare. Så var färgen så lik, så missade jag det. Hade mina monterade i bilen jag körde med och det var ändå inte intressant för mig för det var ju "större" spridare jag skulle ha. Var det en avvikande färg så kollade jag på numret och jämförde med min lista. Vissa Volvo (och Saab) hade ett annat fabrikat (Denso??). Hade kanske passat (elektriskt) men vågade inte chansa. Det fanns flera Opelmodeller som har spridare i den storlek jag letade efter, men det var heller inte Bosch. Så med lite mer kunskap om detta så hade det varit lättare att hitta en som passar just för mig. Nu kör jag ju med Saabs "röda", men letar efter spridare från 850 Turbo. Dessa ligger mitt emellan original spridare och Saabs. då kan jag köra på E85 med förhöjt bränsletryck och i nödfall kunna tanka bensin och kunna köra på det genom att sänka bränsletrycket.
av lrom
NilsO skrev:Vilken motor har du?

På B230F ska det vara gula spridare, Boschnumret slutar på 762. Samma spridare finns i 940 med B230FB, B230FD. (Däremot är ju B230F väldigt ovanlig i 940.)

Turbo har en annan sort, och 16-ventilersmotorn ytterligare en.
Tack för alla svaren!

Min bil blev stulen i vintras men hittades några dagar senare. Spridarna, hjulsidorna, stereo och lite andra smågrejer var bortplockade. Jag valde i alla fall att få ut en lite mindre summa från försäkringen än om den hade skrotats och istället behålla bilen.
Nu fick jag tag i en motor från en 940 som skulle skrotas där jag kan plocka lite delar. Och du hade rätt i att det inte var riktigt samma motor ser jag ju nu. Men jag kollade på spridarna precis och de slutar på 762, så där hade jag tur. Dock verkar spridarröret inte vara det rätta.
Alla slangar var avskurna som går till röret, och det finns en som jag inte kunde se var den skulle gå någonstans förrän jag googlade fram lite bilder.

Nedan har vi en bild som jag hittade på bildelsbasen. Det är en likadan som jag har nu. Den på bilden är från en 940 -94, tror den jag har är från -95.
Bild

Här hittade jag en bild på en från en 740 -91. Och där ser man ju var den slangen ska sitta.
Bild

Då får jag väl försöka få tag på röret till spridarna samt lite nya slangar. Har jag tur kanske jag kan hitta något på skroten.
av NilsO
Slangen på din bil är till kallstartspridaren. Den finns på 740 med B230F (undantaget sena årsmodell -92 kanske), men inte på de flesta 940.

Den används bara när det är riktigt kallt, under -15°C eller så, så du kan utan problem köra med bilen utan att koppla in den slangen några månader till. (Lite beroende på var du bor :) ).
P0171

Har du provat lyfta batteripolen en stund så[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]